Fireface 802 to nowy interfejs RME, będący kolejną wersją cieszącego się niezwykłą renomą, legendarnego modelu Fireface 800. Dostępne 60 kanałów audio, high-endowe przedwzmacniacze mikrofonowe, referencyjne konwertery, pełna sekcja efektów i praca w trybie do 192 kHz stanowią podstawę dla jeszcze większej ilości funkcji, takich jak ultraniska latencja przy pracy przez USB lub FireWire i legendarne, niezwykle stabilne sterowniki RME. Aktywna redukcja jittera, indywidualna zmiana poziomów referencyjnych dla wszystkich wejść i wyjść, pełna funkcjonalność w trybie samodzielnym, unikalny zestaw wskaźników i analizatorów RME DIGICheck i te same funkcje dla komputerów Windows i Mac.
TotalMix FX, czyli najwyższej klasy cyfrowy mikser i router sygnałowy RME, z dwoma potężnymi układami DSP i zintegrowanymi modułami korekcji, dynamiki, efektami Reverb/Echo dla sygnałów do 192 kHz, i zintegrowany kontroler odsłuchu.
Zawrotny zestaw funkcji obejmuje także opcjonalny tryb Class Compliant i obsługę TotalMix FX dla iPad’a, czyli aplikacji RME pozwalającą w całości sterować 802 z poziomu iPada, bez konieczności podłączania komputera. W tej, łatwej w obsłudze aplikacji dostępne są wskaźniki poziomów wszystkich 90 kanałów i szyn efektowych, widoki różnych ustawień oraz pełna obsługa wszystkich funkcji.
Fireface 802 to kompleksowe i profesjonalne urządzenie do pracy z dźwiękiem, wszechstronne studio zamknięte w obudowie w standardzie 19”. Interfejs zaprojektowany dla osób, które nie uznają żadnych kompromisów w kwestiach brzmienia, a oczekują stabilności i ultra-niskiej latencji oraz zestawu jedynych w swoim rodzaju, profesjonalnych funkcji. To kolejny, przełomowy interfejs od RME, oferujący wszystko, co najlepsze a nawet jeszcze więcej.
Wejścia i Wyjścia
Fireface 802 obsługuje 60 kanałów audio: 30 kanałów wejściowych i 30 wyjściowych.
Wszystkich torów wejścia i wyjścia można używać w tym samym czasie. Na osobnych 30 ścieżkach można nagrywać sygnały z maksymalnie 12 kanałów analogowych i 18 kanałów cyfrowych.
Analogowe wejścia i wyjścia. W Fireface 802 dostępnych jest 12 wejść i 12 wyjść analogowych.
12 Wejść. Z tyłu: 8 symetrycznych wejść na złączach TRS na tylnym panelu, z przodu: 4 wejścia XLR z przedwzmacniaczami mikrofonowo/instrumentalnymi.
12 Wyjść. Na panelu tylnym: 8 symetrycznych wyjść na złączach TRS. Na panelu przednim: Dwa wyjścia słuchawkowe TRS stereo zapewniające głośny sygnał nawet w słuchawkach o wysokiej impedancji [tory 9/10 i 11/12].
Jakość dźwięku. Tak samo jak inne urządzenia RME, Fireface 802 oparto na doskonałym układzie analogowym połączonym z najnowszą technologią w dziedzinie przetwarzania cyfrowego. Cechą wszystkich symetrycznych wejść/wyjść TRS i XLR, a także obu wyjść słuchawkowych jest wybitnie niski poziom szumów i zniekształceń. Zgodnie z najlepszą tradycją i filozofią produktów RME przetworniki i przedwzmacniacze nie mają „swojego brzmienia”, nie dodają ani nie usuwają nic z sygnału źródłowego przenosząc go w postaci pierwotnej.
Wyposażone w najnowsze, nisko-latencyjne konwertery A/C i C/A wszystkie wejścia i wyjścia przetwarzają sygnał z częstotliwością próbkowania do 192 kHz, oferując przy odtwarzaniu dynamikę na poziomie 118 dBA – nawet dla dwóch wyjść słuchawkowych. Dzięki specjalnej technologii wyjścia słuchawkowe dostarczają sygnał o wysokim poziomie, nieważne czy korzystamy ze słuchawek o wysokiej czy niskiej impedancji.
Oprócz efektywnej redukcji jittera najnowsza technologia RME SteadyClock zapewnia najwyższej jakości konwersję sygnałów AC/CA, nawet przy synchronizacji do zewnętrznego urządzenia cyfrowego.
Dla każdego wejścia i wyjścia można indywidualnie ustawić jeden z następujących poziomów używanych w profesjonalnych studiach: -10 dBV, +4 dBu, HiGain [odpowiadają +2 dBV, +13 dBu i +19 dBu na pełnej skali cyfrowej]. Wszystkie wyjścia można wykorzystać do bezpośredniego monitoringu ASIO [ASIO Direct Monitoring].
Przedwzmacniacze mikrofonowo–instrumentalne. Interfejs 802 wyposażono w cztery przezroczyste brzmieniowo przedwzmacniacze z przetwornikami zapewniającymi niską latencję.
W roli przedwzmacniaczy mikrofonowych i instrumentalnych w 802 zastosowano klasyczny, hi-endowy preamp OctaMic II, który spełnia najwyższe wymagania dźwiękowe i jest został zaprojektowany z myślą o profesjonalnych zastosowaniach, takich jak nagrania koncertów muzyki klasycznej. Symetryczny układ przedwzmacniacza imponuje ekstremalnie niskim poziomem zniekształceń, doskonałym współczynnikiem odstępu sygnału od szumu i idealnie płaską charakterystyką przetwarzania. Takie rozwiązanie daje gwarancję wiernego przekazu i wzmocnienia wszelkiego rodzaju dźwięków, czy chodzi o sygnał ze sceny o wysokim natężeniu, czy typowe sygnały studyjne na niższym poziomie, z instrumentów o wysokiej impedancji bądź z mikrofonów dynamicznych, pojemnościowych i wstęgowych.
Poziom wzmocnienia regulowany za pomocą potencjometrów na przednim panelu można ustawić indywidualnie dla każdego z przedwzmacniaczy do wartości 60 dB i w zakresie 54 dB.
Z przodu interfejsu znajdują się cztery wejścia na symetrycznych złączach combo XLR/TS, działające też jako wejścia Hi-Z. Bezpośrednio można podłączyć do nich cztery gitary lub inne instrumenty - nie potrzeba do tego dodatkowego sprzętu.
Dla każdego kanału dostępne jest zasilanie fantomowe 48 V, można też przełączyć wejście do trybu instrumentalnego. Kontrolę aktualnych ustawień interfejsu ułatwiają diody LED sygnalizujące aktywność sygnału, poziom szczytowy [clip], włączone zasilanie fantomowe i aktywne wejście TS.
Fireface 802 to wszechstronne urządzenie, którego funkcje zgodnie z tradycją RME można poszerzyć o dodatkowe elementy systemu dźwiękowego. Do podłączenia dodatkowych przedwzmacniaczy lub większej ilości wejść analogowych służą podwójne wejścia/wyjścia optyczne ADAT umieszczone z tyłu interfejsu.
Cyfrowe wejścia i wyjścia
AES/EBU: Fireface 802 wyposażono w jedno profesjonalne wejście/wyjście AES/EBU obsługujące sygnał do 192 kHz.
ADAT: Dwa 8-kanałowe wejścia/wyjścia ADAT umożliwiają podłączenie dwóch dodatkowych konwerterów AC/CA lub urządzeń efektowych i konsolet mikserskich. Oba wejścia/wyjścia ADAT obsługują sygnały o rozdzielczości próbkowania do 192 kHz [S/MUX4]. Jak w przypadku AES/EBU, 16 kanałów ADAT dostępnych jest razem z torami analogowymi. Przy zastosowaniu zewnętrznych konwerterów w rodzaju ADI-8 QS, w Fireface 802 można uzyskać 28 analogowych wejść i wyjść, 20 przy próbkowaniu 96 kHz i 16 dla 192 kHz.
SPDIF: Drugie wejście/wyjście ADAT działa też jako optyczne wejście/wyjście SPDIF, co zwiększa wszechstronność interfejsu.
Word Clock i MIDI: Wejście i wyjście word clock [złącze BNC] z przełączaną charakterystyką i wejście/wyjście MIDI uzupełniające listę złączy, czynią z Fireface 802 profesjonalny system audio o wszechstronnych możliwościach zastosowania.
Odsłuch pod kontrolą
Fireface 802 to nie tylko doskonały, biurkowy kontroler poziomów odsłuchu - urządzenie świetnie sprawdza się też jako przełącznik monitorów i przełącznik źródła z funkcją talkback, w każdym współczesnym studiu, gdzie używa się komputera do miksowania dźwięków. Ponieważ 802 działa jako, zazwyczaj stosowany dodatkowo, kontroler odsłuchów, interfejs pozwala zachować oryginalne brzmienie materiału, gdyż wyjścia sprzętowe połączone są bezpośrednio z monitorami studyjnymi.
Monitoring sygnału. Dowolny ze sprzętowych torów wyjściowych można skierować do wyjścia głównego lub słuchawkowego. Funkcje Talkback, Listenback, Mono, Dim, Recall i External Input zadziałają wówczas automatycznie, tak jak powinny, na przypisanych wyjściach.
ARC - zaawansowana kontrola zdalna. 802 posiada złącze dla opcjonalnego zdalnego kontrolera [Advanced Remote Control], którym można bezpośrednio sterować parametrami Volume, DIM, Store, Recall, Mono, Talkback, External Input i innymi. Przyciski sterownika można także przeprogramować przypisując do nich indywidualne komendy.
Więcej funkcji
SteadyClock. Unikalna technologia redukcji jittera gwarantuje niezmiennie perfekcyjną jakość dźwięku, dzięki czemu urządzenie jest zupełnie niezależne od jakości zewnętrznych sygnałów zegara. Z racji wydajnej redukcji jittera, konwertery pracują niezależnie od jakości zewnętrznego sygnału zegara, zupełnie tak, jakby pracowały cały czas zgodnie z zegarem wewnętrznym – a to daje gwarancję brzmienia nieskazitelnej jakości!
SteadyClock pozwala na niezależne sterowanie częstotliwością próbkowania przez Fireface 802. W panelu ustawień znajdują się pola wyboru najczęściej używanych na świecie audio i video częstotliwości próbkowania.
ICC. Funkcja Intelligent Clock Control [ICC] nie tylko pokazuje wszystkie wartości zegara, ale także pamięta ostatnie działające ustawienie częstotliwości próbkowania na wypadek błędu w sygnale ze źródła zewnętrznego. Inne cieszące się renomą funkcje RME takie jak SyncCheck pozwalają na szybkie wykrycie problemów z zegarem.
DIGICheck. W ramach Fireface 802 użytkownik otrzymuje unikalny zestaw narzędzi RME do pomiarów i analizy sygnałów cyfrowych audio. DIGICheck posiada wielośladowy rejestrator, oblicza poziomy szczytowy i RMS na drodze sprzętowej, analizuje i wyświetla obraz sygnału na wiele sposobów, w stereo, w trybie wielokanałowym, wszystkie kanały, surround, spektralnie i jeszcze więcej.
Zasilacz: Dzięki specjalnemu, wydajnemu układowi zasilania 802 działa w zakresie napięć od 100V do 240V AC, więc można go używać na całym świecie. W układzie zasilania znajduje się filtr liniowy, którego zadaniem jest całkowite zabezpieczenie przed wahaniem napięć i likwidacja zakłóceń z układu zasilania.
Praca w trybie samodzielnym. Parametrami Fireface 802 można sterować bezpośrednio z poziomu iPada, przez MIDI i korzystając z ARC. Dodatkowo, do dyspozycji jest 6 komórek pamięci, w których na stałe można zapisać aktualne ustawienia urządzenia. Tym sposobem Fireface 802 działa niezależnie od komputera. W trybie samodzielnym interfejs może pełnić różne role, wystarczy wcisnąć jeden przycisk.
Obsługiwane sterowniki
• Windows 8 / 7 / Vista / XP SP2 [32 i 64 bity],
• Apple Mac OS X 10.6 lub wyższy [Core Audio].
Sterowniki Windows i Mac OS X są identyczne w kwestiach funkcjonalności, o ile pozwalają na to możliwości danej platformy.
DANE TECHNICZNE
AC - konwersja analog-cyfra, wejścia liniowe 1-8, panel tylny
- Rozdzielczość: 24 bity,
- Odstęp sygnału od szumu [SNR]: 113 dB RMS nieważone, 116 dBA,
- Pasmo przenoszenia przy 44.1 kHz, -0.1 dB: 5 Hz - 20.8 kHz,
- Pasmo przenoszenia dla 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 45.8 kHz,
- Pasmo przenoszenia dla 192 kHz, -1 dB: 5 Hz - 92 kHz,
- Zniekształcenia THD: < -110 dB, < 0.00032 %,
- Zniekształcenia THD + N: < -104 dB, < 0.00063 %,
- Separacja kanałowa: > 110 dB,
- Wejścia: 6.3 mm TRS jack, elektronicznie symetryzowane,
- Czułość wejściowa: 8 kOhm niesymetrycznie, 12 kOhm symetrycznie,
- Czułość wejściowa przełączana do ust. Lo Gain, +4 dBu, -10 dBV,
- Poziom wejściowy dla 0 dBFS przy Lo Gain: +19 dBu,
- Poziom wejściowy dla 0 dBFS przy +4 dBu: +13 dBu.
Wejścia mikrofonowe 9-12, panel przedni
- Jak AC, oprócz:
- Wejścia: XLR, symetryzowane elektronicznie,
- Impedancja wejściowa: 3.4 kOhm,
- Odstęp sygnału od szumu [SNR]: 112 dB RMS nieważone, 116 dBA,
- Zakres wzmocnienia: 54 dB,
- Maksymalny poziom wejściowy, wzmocnienie +6 dB: +10 dBu.
Wejścia instrumentalne 9-12, umieszczone z przodu
- Jak AC, oprócz:
- Wejścia: 6.3 mm TS jack, niesymetryczne,
- Impedancja wejściowa: 800 kOhm,
- Odstęp sygnału od szumu [SNR]: 112 dB RMS nieważone, 115 dBA,
- Maksymalny poziom wejściowy, wzmocnienie +6 dB: +21 dBu.
CA - konwersja cyfra-analog, wyjścia liniowe 1-8, panel tylny
- Dynamika: 115 dB RMS nieważone, 118 dBA,
- Pasmo przenoszenia dla 44,1 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 20.8 kHz,
- Pasmo przenoszenia dla 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz – 45 kHz,
- Pasmo przenoszenia dla 192 kHz, -1 dB: 5 Hz – 89 kHz,
- Zniekształcenia THD: -104 dB, < 0.00032 %,
- Zniekształcenia THD + N: -100 dB, < 0.00063 %,
- Separacja kanałowa: > 110 dB,
- Wyjście: 6.3 mm TRS jack, serwo-symetryzowane,
- Impedancja wyjściowa: 75 Ω,
- Poziom wyjściowy z ust. Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV,
- Poziom wyjściowy na 0 dBFS przy Hi Gain: +19 dBu,
- Poziom wyjściowy na 0 dBFS przy +4 dBu: +13 dBu,
- Poziom wyjściowy na 0 dBFS przy -10 dBu: +2 dBV.
CA – wyjścia słuchawkowe stereo [9-12]
- Jak CA, oprócz:
- Rodzaj wejść: 6.3 mm TRS stereo jack, niesymetryczne,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS, High: +16.8 dBu,
- Poziom wyjściowy dla 0 dBFS, Low: +2 dBV,
- Impedancja wyjściowa: 30 Ω.
AES/EBU
- 2 x XLR, symetryzowane transformatorowo, izolowane galwanicznie, zgodne z AES3-1992.
ADAT Optyczne
- 2 x TOSLINK I/O, format zgodny ze specyfikacją firmy Alesis,
- Standard: 2 x 8 kanałów 24 bity, do 48 kHz,
- Podwójna prędkość [S/MUX]: 2 x 4 kanały 24 bity 96 kHz,
- Poczwórna prędkość [S/MUX4]: 2 x 2 kanały 24 bity 192 kHz,
- Poczwórnej prędkości Windows USB: 1 x 2 kanały 24 bity 192 kHz.
SPDIF optyczne [przez ADAT2]
- 1 x optyczne, zgodne z IEC 60958.
Word Clock
Gwarancja: 2 lata z możliwością przedłużenia do 3 lat.
Aby przedłużyć gwarancję wystarczy zarejestrować produkt na stronie:www.audiostacja.pl/gwarancje w ciągu 4 tygodni od daty zakupu.
Musikmesse 2014: The Fireface 802 renews RME’s reputation built on the legendary Fireface 800. 60 channels of audio, high-end microphone preamps, reference class converters, a complete effects section and operation at up to 192 kHz are the base for many more features:
Ultra-low latency operation with USB or FireWire, combined with the legendary RME driver stability and maintenance. Active jitter suppression, individually switchable reference levels for all inputs and outputs, full stand-alone functionality, RME’s unique DIGICheck metering and analysis toolbox, and identical operation on Windows PC and Mac.
TotalMix FX, RME’s digital high-end mixer and signal router, driven by two powerful DSPs, with integrated EQ, Dynamics and Reverb/Echo effects at up to 192 kHz, plus a built-in monitoring controller.
The full-blown feature set also includes optional Class Compliant mode and operation with TotalMix FX for iPad, RME’s app to fully control the 802 from the iPad, without any computer. The easy to use app includes metering for all 90 channels plus effects bus, different setup screens, and complete control of all features.
The Fireface 802 is a highly integrated pro audio solution, a full-blown studio, all within a 19” enclosure. An interface designed for users who don’t want to make compromises in sound, stability and ultra-low latency operation, and who long for an unrivaled professional feature set. Once again a milestone interface from RME, including the best of the best and even a bit more.
Inputs and Outputs
The Fireface 802 provides 60 channels of audio: 30 input and 30 output channels.
All inputs and outputs can be used at the same time. Up to 12 analog and 18 digital channels can be recorded onto 30 tracks separately.
Available I/Os (channels) with various sample rates:
Sample Rate |
Analog |
AES/EBU |
ADAT |
Total In/Out |
44.1/48 kHz |
12/12 |
2/2 |
16/16 |
30/30 |
88.2/96 kHz |
12/12 |
2/2 |
8/8 |
22/22 |
176.4/192 kHz |
12/12 |
2/2 |
4/4 |
18/18 |
Overview Analog I/O
Back:
- Inputs 1-8 (TRS - balanced)
- Outputs 1-8 (TRS – balanced)
Front:
- Inputs: 9-12 (XLR/TS Combo – balanced/unbalanced)
- Outputs: 9/10, 11/12 - Phones (TRS - Stereo, unbalanced)
Analog I/O
The Fireface 802 has 12 analog I/Os.
12 Inputs . 8 balanced TRS on the back and 4 XLR inputs with Mic/Instrument preamps on the front.
12 Outputs . On the rear: 8 balanced TRS. On the front: Two hi-power TRS stereo phones outputs provide high volumes even with hi-impedance headphones (playback channels 9/10 and 11/12).
Sound Quality . Like other RME products before the Fireface 802 combines excellent analog circuit design with latest digital conversion technology. All balanced TRS & XLR I/Os as well as the two phones outputs offer outstanding low noise and distortion values. In best RME tradition and product philosophy converters and preamps don’t produce “sound”, they do not add or remove anything from the source signal, just capture it as it is.
Equipped with the latest low latency A/D and D/A converter chips, all I/Os operate at up to 192 kHz and reach 118 dBA dynamic range on playback - even both headphone outputs. Their high power technology delivers high volume no matter if high or low impedance phones are used.
Due to its efficient jitter reduction, RME’s superior SteadyClock guarantees state-of-the-art AD/DA conversion, even when clocking to an external clock source.
Every input and output is individually switchable to these common professional studio levels: -10 dBV, +4 dBu, HiGain (equivalent to +2 dBV, +13 dBu and +19 dBu for digital full scale).
All outputs can be used for ASIO Direct Monitoring (ADM) purposes.
Preamps . for Microphones and Instruments with Low Latency Conversion. The 802 has four high-transparency preamps, also with low latency converters.
Microphone and instrument preamps of the 802 use the classic technology of the OctaMic II, a high-end preamp for supreme sonic demands and critical applications, like the professional recording of classical concerts. The symmetrical preamp design impresses with extremely low distortion, excellent signal to noise ratio and a perfect linear frequency response. A premium solution for transmitting and amplifying any audio input truly unchanged, be it high-level stage or typical studio signals, lower level and high-impedance instruments, or dynamic, condenser and ribbon microphones.
The pot-controlled gain of up to 60 dB, adjustable over a range of 54 dB, is individually set for every preamp on the front of the 802.
The four inputs on the front use balanced XLR/TS combo sockets and operate alternatively as Hi-Z inputs. Directly plug in up to four guitars or other instruments - no other hardware required.
Each channel can be individually switched to 48V phantom power or instrument mode. LEDs for signal, clip, TS operation and activated phantom power provide overview on the unit's status.
The Fireface 802 follows RME's tradition of providing flexible and expandable audio systems. Adding additional preamplifiers or more analog inputs is easily done via the dual ADAT optical I/Os on the rear.
Digital I/O
AES/EBU: The Fireface 802 has one professional AES/EBU I/O operating at up to 192 kHz.
ADAT: Two 8-channel ADAT I/Os allow for a connection of two additional AD/DA converters or the insertion of effects devices and mixing consoles. Both I/Os support sample rates at up to 192 kHz (S/MUX4). Like AES/EBU, these 16 ADAT channels are available simultaneously with the analog channels. Using two external converters like the ADI-8 QS, the 802 will provide 28 analog inputs and outputs, 20 with a sample rate of 96 kHz, and still 16 at 192 kHz.
SPDIF: The second ADAT I/O can be used as optical SPDIF I/O, making the Fireface 802 connections even more flexible.
Word Clock & MIDI: A word clock input and output (BNC) with switchable termination and a MIDI I/O complete the list of connections, turning the Fireface 802 into a professional audio system with universal usability.
TotalMix FX
Some Differences to Fireface 800 TotalMix:
- New look with improved usability
- Dedicated Control Room section for the main output (e. g. studio monitors) and other monitoring outputs (e. g. phones). All existing stereo output channels can be freely assigned as source for the control room section channels.
- Four definable groups for Solo, Mute and Faders
- Switchable Mono and Stereo channel view
- Channel Options: Stereo Width, MS Processing, Phase L/R
- Trim mode: Adjusts the volume for all routed signals of a channel simultaneously, equalling a hardware's trim functionality as well as a Post-FX Send function.
- Unlimited Undo and Redo
- FX Sends and Returns: One send bus for every input/playback channel with Reverb/Echo
- Expandable channel view for channel settings, EQ and Dynamics
- Slim channel mode for selected or all channels, to save space or give a meter bridge view
- 2 Row Mode: reduces the height of the mixer to two rows for smaller displays
- Reworked Matrix with mono/stereo mode, Undo/Redo, display of phase and mute
Most functions of TotalMix can be remote controlled via MIDI with any Mackie Control compatible controller. TotalMix FX also supports OSC and the usage of multiple remotes.
The DSP based TotalMix mixer allows fully independent routing and mixing of all 30 input and 30 playback channels to all 30 physical outputs. Up to 15 totally independent stereo submixes plus a luxury Control Room section offer unrivalled monitoring capabilities and unsurpassed routing flexibility.
Every input and output channel comes with a luxury feature set, comparable to a full-scale digital console. The effects per channel include 3-band parametric EQ, adjustable Low Cut, Auto Level, Compressor, Expander, MS Processing and phase reversal. The Reverb and Echo effects unit is available for all channels by a stereo send and return bus. The Fireface 802 offers all these effects in all sample rates, including 192 kHz.
The two DSPs ensure an impressive performance even in extreme applications. As usual with RME, TotalMix is available with all channels (90) at all sample rates, completely unlimited. The second DSP calculates the effects only, therefore has sufficient resources. For example, at 48 kHz 60 EQs, 40 Low Cuts, 8 Dynamics, Reverb and Echo can be activated.
The FX-DSP uses automatic overload surveillance. As soon as no effect can be added anymore the TotalMix surface will clearly signal this condition. When changing to higher sample rates the 802 automatically deactivates all effects that exceed the DSP's performance - the DSP will never be overloaded. This also prevents the user from destroyed loudspeakers.
The complete effects section not only adds a lot of flexibility to the recording chain, but makes latency burdened software dispensable. TotalMix can easily replace any external mixer, e.g. to create different latency-free monitoring mixes with EQ and Reverb for the main studio monitors and the headphone of the vocalist(s) in the recording chamber.
Monitor Controller
The Fireface 802 is not only a perfect desktop level controller, but a monitor switcher and source selector with integrated talkback function for modern Mix-In-the-Box studios. As the 802 includes the usually externally added monitoring controller, it also preserves the original sound, as its hardware outputs stay directly connected to the studio monitors.
Monitoring Management . Any hardware output can be assigned as Main or Phones output. Talkback, Listenback, Mono, Dim, Recall and External Input will then work automatically and as expected on the assigned outputs.
Advanced Remote Control . The 802 has a connector for the optional Advanced Remote Control, offering direct access to Volume, DIM, Store, Recall, Mono, Talkback, External Input and much more. Its keys can be also be reprogrammed with individual commands.
USB & FireWire
With the release of the Fireface 800 in 2004 RME stirred up the FireWire audio market, setting the benchmarks and providing a superior solution with a unique feature set. It is no surprise many customers and testers see RME as reference and technology leader for FireWire audio interfaces. In 2009 RME released the Fireface UC, a USB solution which again provided an exceptional performance, previously not available from USB audio interfaces, once more becoming the technology leader.
The secret of success: RME is the only manufacturer not to use a third party USB or FireWire audio technology, but an own, self-developed audio interface core with outstanding performance and uncompromised pro audio features.
Like already known from the Fireface UCX and UFX (and indeed using the same matured driver family) the Fireface 802 combines USB 2.0 and FireWire 400 within one interface.
USB 2.0 . The Fireface 802 has been uncompromisingly optimized for highest performance under Windows and Mac OS. It uses customized firmwares for every operating system. Like Fireface UCX and UFX, the 802 provides revolutionary ultra-low latencies* even with multiple channels, comparable to those of PCI and PCI-Express solutions.
* Minimal latencies are not guaranteed as they depend on the specific computer and application.
FireWire . RME's FireWire core offers exceptional compatibility at highest performance. 10 years of experience with FireWire guarantee optimal and undisturbed operation with any computer having a FireWire port.
More Features
SteadyClock . RME's unique jitter suppression technology guarantees perfect sound quality throughout, making the device completely independent from the quality of external clock signals. Due to the highly efficient jitter reduction, the 802 converters operate independently from the quality of the external clock signal, as if they are working with internal clock all the time - guaranteeing a pristine sound quality!
SteadyClock allows the Fireface 802 to control the sample rate freely on its own. The settings dialog includes a direct choice of the video and audio world's most often used sample rates.
ICC . Intelligent Clock Control not only displays every clock status, but will also retain the last valid input sample rate in case of failure of the external source. Other renowned RME technologies like SyncCheck offer a quick detection of clock problems.
DIGICheck . The 802 comes with RME´s unique software tool box for metering, testing, measuring and analyzing digital audio streams. It provides a multi-track recorder, calculates the level meters peak and RMS in hardware, and analyzes and displays audio in multiple ways, like stereo, multichannel, all channels, surround, spectral, and many more.
Power supply . The specially developed, internal hi-performance switch mode power supply lets the 802 operate in the range of 100V to 240V AC, thus can be operated all over the world. It is short-circuit proof, has an integrated line-filter, is fully regulated against voltage fluctuations, and suppresses mains interference.
Stand Alone Operation with Setup Recall . The Fireface 802 can be set up and configured directly via iPad, MIDI remote and ARC. Additionally 6 memory slots are present where the current configuration can be stored permanently. This way the 802 operates independently from a computer. In stand-alone operation it can turn itself into different devices by the simple push on a button.
Driver Support
- Windows 8 / 7 / Vista / XP SP2 (32 & 64 bit)
- Apple Mac OS X 10.6 or up (Core Audio)
Windows and Mac OS X drivers are completely identical in terms of features and functionality, as far as this is possible on the respective platform.
Some features in DIGICheck are not available in the Mac version.
Technical Specifications
AD, Line In 1-8, rear
Resolution AD: 24 bit
Signal to Noise ratio (SNR): 113 dB RMS unweighted, 116 dBA
Frequency response @ 44.1 kHz, -0.1 dB: 5 Hz - 20.8 kHz
Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 45.8 kHz
Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 5 Hz - 92 kHz
THD: < -110 dB, < 0.00032 %
THD+N: < -104 dB, < 0.00063 %
Channel separation: > 110 dB
Input: 6.3 mm TRS jack, electronically balanced
Input sensitivity: 8 kOhm unbalanced, 12 kOhm balanced
Input sensitivity switchable to Lo Gain, +4 dBu, -10 dBV
Input level for 0 dBFS @ Lo Gain: +19 dBu
Input level for 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
Microphone In 9-12, front
As AD, but:
Input: XLR, electronically balanced
Input impedance: 3.4 kOhm
Signal to Noise ratio (SNR): 112 dB RMS unweighted, 116 dBA
Gain range: 54 dB
Maximum input level, Gain +6 dB: +10 dBu
Instrument In 9-12, front
As AD, but:
Input: 6.3 mm TS jack, unbalanced
Input impedance: 800 kOhm
Signal to Noise ratio (SNR): 112 dB RMS unweighted, 115 dBA
Maximum input level, Gain +6 dB: +21 dBu
DA, Line Out 1-8, rear
Dynamic range (DR): 115 dB RMS unweighted, 118 dBA
Frequency response @ 44.1 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 20.8 kHz
Frequency response @ 96 kHz, -0.5 dB: 5 Hz - 45 kHz
Frequency response @ 192 kHz, -1 dB: 5 Hz - 89 kHz
THD: -110 dB, < 0.00032 %
THD+N: -104 dB, < 0.00063 %
Channel separation: > 110 dB
Output: 6.3 mm TRS jack, servo-balanced
Output impedance: 75 Ohm
Output level switchable Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
Output level at 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
Output level at 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
Output level at 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV
DA - Stereo Monitor Output Phones (9-12)
As DA, but:
Output: 6.3 mm TRS stereo jack, unbalanced
Maximum output level at 0 dBFS, High: +16.8 dBu
Maximum output level at 0 dBFS, Low: +2 dBV
Output impedance: 30 Ohm
AES/EBU
2 x XLR, transformer-balanced, galvanically isolated, according to AES3-1992
ADAT Optical
2 x TOSLINK I/O, format according to Alesis specification
Standard: 2 x 8 channels 24 bit, up to 48 kHz
Double Speed (S/MUX): 2 x 4 channels 24 bit 96 kHz
Quad Speed (S/MUX4): 2 x 2 channels 24 bit 192 kHz
Quad Speed Windows USB: 1 x 2 channels 24 bit 192 kHz
SPDIF optical (via ADAT2)
1 x optical, according to IEC 60958
Word Clock
BNC, switchable termination