Kali Audio IN-8 3-drożny monitor studyjny
Kali Audio atakuje rynek 3-drożnych monitorów studyjnych. I czyni to w sposób bardzo przemyślany – wykorzystując współosiowe przetworniki średnio-wysokotonowe... Jak to rozwiązanie się sprawdzi? Powinno się sprawdzić znakomicie! Na dobrą sprawę, dla świadomych praw akustyki konstruktorów, to jedyna słuszna droga prowadząca do stworzenia możliwie idealnego monitora studyjnego!
Współosiowy przetwornik średnio-wysokotonowy daje z punktu przewagę nad konstrukcją z klasycznymi trzema oddzielnymi przetwornikami. Dlaczego? Bo pasmo średniotonowe i wysokotonowe docierają do naszych uszu z jednego punktu i tym samym nie powstają żadne filtry grzebieniowe przy zmianie położenia naszych uszu względem monitorów.
Widać, że konstruktorzy Kali Audio bardzo przemyśleli swoją nową konstrukcję! Obudowa typu bass-reflex ma port szczelinowy umieszczony z przodu – zadbano o takie wyprofilowanie wylotu, by zminimalizować zniekształcenia i przyszumy związane z dużym ciśnieniem powietrza przepływającego przez port bass-reflexu.
Za przetwarzanie najniższego pasma odpowiada 8-calowy woofer z lekką membraną z papieru powlekaną polipropylenem. Na umieszczony w falowodzie przetwornik średnio-wysokotonowy składa się 4-calowy wooferek z membraną z identycznego materiału, co woofer 8” oraz wysokotonowy tweeter 1” z membraną z syntetycznego jedwabiu. Przetwornik średnio-wysokotonowy jest dzielony na 3 kHz.
Konstruktorzy zadbali, aby odległość między niskotonowym wooferem 8” a średniotonowym 4” była mniejsza, niż 1/4 długości fali punktu podziału między tymi przetwornikami - podział został ustawiony na 330 Hz. To oznacza, że w połączeniu ze współosiowym przetwornikiem średnio-wysokotonowym, umieszczonym w dobrze zaprojektowanym falowodzie, monitor Kali IN-8 jest źródłem zbliżonym do punktowego. A to przekłada się na świetne pozycjonowanie przestrzenne kreowane przez dwa monitory w stereo.
Monitory Kali Audio IN-8 mają przy spadku -10 dB przenosić pasmo od 37 Hz do 25 kHz. Przy tolerancji ±3 dB reprodukowane jest pasmo od 45 Hz do 21 kHz. Monitory są zasilane 3 końcówkami mocy, odpowiednio 60 W (LF), 40 W (MF) i 40 W (HF), Kali IN-8 oferują maksymalny SPL na poziomie 114 dB. Zalecana odległość tych monitorów od słuchaczy to według producenta minimum 2.8 m. Waga jednego monitora to około 10 kg. Podobnie, jak modele LP-6 i LP-8, Kali Audio IN-8 są wyposażone w DSP pozwalające na dostosowanie monitorów do akustyki pomieszczenia, w jakim mają pracować.
- Klasa wzmacniacza: D
- Power Config: Tri-Amped
- Moc LF: 60 W.
- Moc MF: 40 W.
- Moc HF: 40 W.
- Całkowita moc: 140 W.
- Driver LF: 8-calowy Poli Coated Paper
- Driver MF: zoptymalizowany profil 4-calowy Poli Coated Paper
- Driver HF: 1-calowa kopuła tekstylna
- Freq. Odpowiedź (-10 dB): 37 Hz - 25 kHz
- Freq. Zakres (± 3 dB): 45 Hz - 21 kHz
- Zwrotnica LF do średniej częstotliwości: 330 Hz
- Crossover z zakresu średniego do wysokiego: 3000 Hz
- Odległość słuchania: 2,8 metra
- Maks. SPL: 114 dB
Kali’s IN-8 is one of the most innovative studio monitors ever made. Combining the natural advantages of a 3-way design with hyper-realistic imaging of a co-axial mid-range and tweeter, it offers more transparency, lower distortion, and a soundstage that must be heard to be believed.
Power. Detail. Soundstage.
The IN-8 Studio Monitor is a speaker like no other. Using the same woofer and tweeter from Kali’s celebrated LP-8, the IN-8 adds a midrange driver that surrounds the tweeter, and acts as its waveguide.
In doing so, both the tweeter and the woofer are unburdened; with a smaller workload, they are able to play more clearly and with less distortion.
The coaxial nature of the midrange and tweeter make the IN-8 an acoustic point source. Off-axis lobing is thereby eliminated, resulting in a stereo soundstage that presents the listener with a hyper-realistic level of detail.
All of this means that the IN-8 is extremely accurate and easy to mix on, and that mixes made on the IN-8 will transfer wonderfully to other systems.
IN-8:
- 140W Class D Power
- 37 Hz Lower Frequency Response
- < 1.4% System THD 94 dB @ 1M
- 114 dB Max SPL
We know. We keep harping on about the “hyper-realistic” imaging of the IN-8. What does that mean?
When you listen to a stereo set of speakers, you’re hearing information about where instruments and players were placed when the material was recorded. Even with purely digital material, producers can manipulate physical locations of elements in the mix, and you will hear these on a stereo recording.
Not only does this allow producers to create interesting spatial effects, but it means that you can work faster and with more confidence. An accurate soundstage lets you “see” each element of the mix in front of you, so you can hear exactly what happens when you make changes.
2-way systems with good waveguides, like Kali’s LP-6 and LP-8, do a good job at conveying this spatial information. However, because the tweeter and woofer on those speakers (and most studio monitors!) are separate, this information gets lost in the space immediately above and below the speaker. This means that at the listening position, you’re not hearing the full stereo picture.
The IN-8 solves this problem. The tweeter and midrange share an acoustic center, and the woofer is crossed over at 330 Hz, so the distance between the woofer and midrange is well under a quarter wavelength at the crossover point. This means that the IN-8 is acoustically a point source. As such, it has the same excellent directivity that the LP-6 and LP-8 have at their sides in a full 360 degrees around the speaker. You’re hearing all of the spatial information at the listening position, so the soundstage that you hear will have every detail that’s present in the mix.
The IN-8’s total harmonic distortion is less than 1.4%, which is exceptional. This is the result of unburdening both the woofer and the tweeter, so that both are doing less work. The woofer is crossed over at 330 Hz, a full 2.5 octaves lower than on the LP-8.
The tweeter is crossed over at 3000 Hz, nearly an octave higher than on the LP-8. Taking up the space in between in the hero of the IN-8 system: the 4-Inch, profile-optimized midrange driver. This driver has a lot of work to do. In addition to reproducing midrange frequencies, it also acts as the waveguide for the tweeter. This means that the shape needed to be precisely engineered to provide an ideal dispersion characteristic for the tweeter.
It also means that the midrange needs to stay still. In many other co-axial or concentric systems, high excursion from the larger driver causes intermodulation distortion, and degrades the accuracy of the system. The midrange on the IN-8 is limited to less than 1 millimeter peak excursion, making it acoustically stationary while still providing midrange to keep up with the powerful woofer and tweeter.
Boundary EQ Control
A speaker’s given position in a space can drastically change it’s frequency response. A speaker placed against a wall or on a desk will sound very different than a speaker placed on a stand, even in a well-treated space. Hard surfaces like walls, desk tops, and recording consoles can change the low end frequency response of the monitor, and degrade the overall clarity of the sound.
Happily, most of the common positions are fairly predictable and easily corrected.
Kali’s team did our Boundary EQ tuning at The Village Studios in Los Angeles, and came up with boundary compensation EQ settings to help you get the optimum sound for where you need to put your speakers.
Combined with the LF and HF trims, this will ensure that the speakers sound their best no matter what room you’re mixing in, or where the speakers are placed.
Easy Connections
The LP-6 and LP-8 both feature balanced XLR and TRS inputs, and an unbalanced RCA input.
The RCA input can be set to -10 dBu sensitivity when you’re using consumer devices like a laptop or smartphone’s headphone jack.
Specifications
- Powered: Yes
- Amp Class: D
- Power Config: Tri-Amped
- LF Power: 60 W
- Mid-Range Power: 40 W
- HF Power: 40 W
- Total Power: 140 W
- LF Driver: 8-Inch Poly-Coated Paper
- Mid-Range Driver: 4-Inch Optimized Profile Poly-Coated Paper
- HF Driver: 1-Inch Textile Dome
- Freq. Response (-10 dB): 37 Hz - 25 kHz
- Freq. Range (±3 dB): 45 Hz - 21 kHz
- LF to Mid-Range Crossover: 330 Hz
- Mid-Range to HF Crossover: 3000 Hz
- Listening Distance: 2.8 Meters
- Max SPL: 114 dB