Syntezator Waldorf Iridum sprawił, że wszystko to co dotychczas uznawano za niemożliwe, stało się możliwe. Ten sam, potężny silnik syntezy znany z Quantum został skompresowany do małego formatu desktopowego. Podążając śladami swojego większego brata, Iridium posiada wszystkie cechy znane z Waldorf Quantum, zachowując nieograniczone możliwości kreowania brzmień – a jednocześnie mieszcząc się przy tym na każdym biurku lub na każdej scenie!
Waldorf Iridium - nowa era syntezy
Waldorf Iridum sprawił, że wszystko to co dotychczas uznawano za niemożliwe, stało się możliwe. Ten sam, potężny silnik syntezy znany z Quantum został skompresowany do małego formatu desktopowego. Podążając śladami swojego większego brata, Iridium posiada wszystkie cechy znane z Waldorf Quantum, zachowując nieograniczone możliwości kreowania brzmień – a jednocześnie mieszcząc się przy tym na każdym biurku lub na każdej scenie!
Iridium wyposażony jest w aż 16 głosów – to dwukrotnie większa ilość niż w Quantum! Każdy głos posiada 3 oscylatory, potrafiące działać w jednym z pięciu trybów syntezy – Wavetable, Waveform (czyli Virtual Analog), Particle (Sample i Granular), Resonator oraz zupełnie nowy tryb Kernel (pozwalający między innymi na zmianę pojedynczego oscylatora na… 6 sub-oscylatorów z modulacją FM). Na każdy z głosów przypadają również aż 3 filtry z możliwością wyboru trybu pracy – które w dodatku działają w pełnym trybie stereofonicznym, zachowując stereo na całym torze sygnału.
Logiczna i łatwa do przyswojenia struktura
Wszystkie główne parametry posiadają własne, dedykowane pokrętła dostępne na przednim panelu urządzenia, a pozostałe funkcje można kontrolować za pomocą czytelnego, kolorowego ekranu dotykowego oraz przypisywalnych enkoderów. Korzystając z Iridium, nie będziesz musiał przebijać się przez kolejne ekrany menu – zamiast tego będziesz mógł oddać się tworzeniu, dostając wygodny workflow, za którym będziesz tęsknił w innych syntezatorach!
Różnice między Iridium a Quantum:
16 głosów w Iridium – zamiast 8 w Quantum
16 padów w układzie 4×4, z możliwością wyzwalania nut, akordów, arpeggio i sekwencji – zamiast klawiatury 61 klawiszy
Cyfrowe (ale stereofoniczne!) filtry zamiast analogowych
2 wyjścia audio zamiast 4 w Quantum
Dodatkowe wejścia CV do modulacji parametrów
Oprócz tych różnic – wszystko inne działa dokładnie tak, jak w Waldorf Quantum.
Dane techniczne:
- 16-głosowy, polifoniczny syntezator
- Silnik syntezy wspólny z Waldorf Quantum
- 3 stereofoniczne oscylatory z 5 algorytmami na każdy głos
- Trzy filtry (24dB/12dB LP/HP/BP) na każdy głos
- Tryby emulacji filtra Nave, Largo, PPG, Quantum i StateVariable
- 6 LFO z ogromnymi możliwościami edycji (możliwe przebiegi od 100Hz aż do 1024 taktów synchronizowanych pod MIDI!)
- 6 obwiedni z możliwością zapętlenia przebiegu
- Komplex – wielopoziomowe LFO/modulator obwiedni
- Zaawansowana matryca modulacji z miejscem na 40 powiązań
- Sekwencer krokowy z możliwością wprowadzania dźwięków i automatyzacji parametrów
- Polifoniczny aftertouch możliwy po MIDI
- Kompresor na wyjściu audio
- Sloty na 5 efektów, włączając phaser, flanger, chorus, reverb, overdrive, EQ i inne
- Import i eksport ustawień, presetów i sampli z kart SD oraz dysków USB
Fizyczne złącza:
- Stereofoniczne wyjście audio TS
- Stereofoniczne wejście audio TS do nagrywania sampli i przetwarzania sygnału
- Najwyższej klasy konwertery A/D i D/A pracujące w 24 bitach
- Wyjście słuchawkowe z oddzielną regulacją poziomu
- 4 konfigurowalne wejścia CV z możliwością dowolnego przypisania w Mod Matrix
- 4 stałe złącza CV – Gate In, Trigger In, Clock In, Clock Out
- USB typu A pozwalające na podłączenie kontrolerów MIDI przez USB (USB MIDI Host!) oraz dysków twardych i pamięci flash
- USB typu B do pracy z komputerem i innymi urządzeniami class-compliant (w tym obsługa iOS)
- Wejście karty microSD do ładowania sampli, presetów i aktualizacji firmware
- DIN MIDI In, Out, Thru
- Wbudowany zasilacz – podłączenie standardowym kablem „komputerowym”
- Stereofoniczne wyjście audio TS
- Stereofoniczne wejście audio TS do nagrywania sampli i przetwarzania sygnału
- Najwyższej klasy konwertery A/D i D/A pracujące w 24 bitach
- Wyjście słuchawkowe z oddzielną regulacją poziomu
- 4 konfigurowalne wejścia CV z możliwością dowolnego przypisania w Mod Matrix
- 4 stałe złącza CV – Gate In, Trigger In, Clock In, Clock Out
- USB typu A pozwalające na podłączenie kontrolerów MIDI przez USB (USB MIDI Host!) oraz dysków twardych i pamięci flash
- USB typu B do pracy z komputerem i innymi urządzeniami class-compliant (w tym obsługa iOS)
- Wejście karty microSD do ładowania sampli, presetów i aktualizacji firmware
- DIN MIDI In, Out, Thru
- Wbudowany zasilacz – podłączenie standardowym kablem „komputerowym”
Waldorf Iridium has made the impossible possible. The mighty synth engine from Quantum is now available in a compact form. Tracing the footsteps of its bigger brother, Iridium features all the synthesis elements of Quantum as well in a rack-compatible format. The combination of the powerful engine, incredible flexibility and detailed sound shaping facilities creates sheer endless possibilities of sound. Yet, the comprehensive layout and easy-to-understand structure lets you design your own sounds in no time. Sporting a solid metal casing and the same high level of craftsmanship like Quantum, Iridium is now ready to take over studios and stages throughout the world.
Contributing another entry in Waldorf's rich history, Iridium joins the family as a direct descendant of the PPG Wave. Though, Iridium offers much more than its ancestor. Five different synthesis models are provided by Iridium for each of the three oscillators:
Wavetable
Waveform (Virtual Analog)
Particle (Sampling and Granular Sampling)
Resonator
Kernels
Kernel mode has been introduced with the OS 2.0 of Quantum. This huge upgrade allows one oscillator to be turned into up to six sub oscillators. These can be interlinked through FM at audio rate and arranged in user-definable constellations. Just this upgrade alone would have provided enough additional features to create a synthesizer on its own. Now, all those functions have been integrated into Iridium as well.
Up to 7000 patches can be saved in Iridium. Patches from Quantum can be loaded in Iridium and vice-versa.
Iridium features three digital filters per voice. Two in the Dual Filter section and another one in the Digital Former. Several types are available to choose from:
12 or 24dB and Lowpass/Highpass/Bandpass with optional saturation or dirtiness.
Various filter models are available including those from Waldorf Nave, Largo and PPG 3V.
The Dual Filter section can be controlled independently or together in several different link modes.
The Digital Former offers all the filter types and models from the Dual Filter plus unusual models like Comb, Drive, Bitcrusher and more in addition.
All filters retain a true stereo signal throughout the entire structure of the instrument.
Up and down, back and forth
6 Envelopes, 6 LFOs and many more are just waiting for being used as sources in the 40 slots of the Modulation Matrix. Each slot has one additional control amount. Modulations can be directed to almost every numerical value in Iridium. All sources and destinations can be used as many times as desired until the Modulation Matrix is full. If you ever happen to run out of LFOs or Envelopes, you can use the Komplex Modulator for generating a custom shape LFO or Envelope.
Complex, but not complicated
Even though Iridium features a staggering amount of parameters to control, everything is organized in a logic structure which is easy to master. The major controls have their own dedicated knob, while the rest is accessible through the touch screen and the encoders around. There are no long menus keeping you from doing what you had planned. Instead, you will find a workflow which you will soon miss on other synthesizers.
Hands-on
Embedded in the front panel, a 4x4 silicon pad matrix invites you to launch notes, chords, arpeggios and sequences with up to 32 steps for notes and multiple parameter lines. Direct access to the parameters is granted by the seven encoders to the left and the right hand side of the touch screen.
Iridium Rueckseite
Take a look inside!
Iridiums large color touch screen keeps you informed at all times. Upon moving a knob, Iridium gives you an optical feedback of your changes in real-time. Filter curves move, Particle grain sizes change, Envelopes warp and much more:
Komplex Modulator curves can be drawn with your finger
Envelopes show at which point the voices currently are
Wavetables are displayed in comprehensive view modes
VU meters show which voices are used and the individual voice levels
Different Analyzers show the audio signal at different points
Get connected
Two Audio Outputs allow you to listen to Iridium, while two Inputs allow Iridium to process external signals. 4 CV inputs plus Gate In and Trigger In are ready to forward external signals to the Mod Matrix. Furthermore, Clock In and Clock Out will get your gear in sync. MIDI connections can be made through USB and DIN MIDI. Iridium is also equipped with a USB Host port for MIDI devices. This port also handles data exchange, in addition to the MicroSD card slot.
Once again, Waldorf have underlined their status with a new and exciting synthesizer.
Iridium is designed, constructed and made in Germany. All components used are industrial grade quality to create a reliable studio device that is made to last for many years.
Specifications
Waldorf Iridium
16-voice polyphony, duo-timbral
Compatible with the Waldorf Quantum synth engine
3 Oscillators
Oscillator Modes:
Wavetable
Waveform (VA)
Particle (Sampling and Granular Sampling)
Resonator
Kernels (up to 6 sub-oscillators which can be interlinked through FM at audio rate)
3 Stereo Filters per voice
True stereo path
Dual Digital Filter:
Two filters with independable modes
12/24dB LP/HP/BP in all combinations
Nave, Largo, PPG, Quantum and StateVariable models
Digital Former:
Filter models from Waldorf Nave, Largo and PPG in HP/LP/BP/Notch
Comb filter
Bitcrusher
Drive
RingMod
StateVariable mode
Analyzer displayed in Filter view
Filter curve moves when modulated (optional)
Sophisticated filter routing options with modulatable panning and levels
Modulators:
6 Envelopes
6 LFOs
Komplex Modulator (LFO/Envelope combination with user-definable shape)
Mod Matrix:
40 slots
Fast assign mode
One additional control amount per slot
Identical Sources and Destinations can be used multiple times until the matrix is full
Pads:
4x4 silicon pad matrix with RGB backlights
Pads can play notes, chords, arpeggios and sequences
Latch mode
Performance features:
Arpeggiator
Step sequencer with up to 32 steps for notes and parameters
Favorites screen for quick patch recall
Onscreen Mod Wheel, Pitch Bend and Aftertouch
Screen:
Industrial-grade highly responsive touch screen
Patches:
Over 1000 factory sounds
Capacity of 7000 patch memory slots (numbers 0000-9999 can be used)
Patches from Quantum can be loaded and vice-versa
Category filter for patch list
2GB user sample flash memory
Connections:
2x TS output
2x TS input
Headphones output with Gain control
DIN MIDI In/Out/Thru
USB MIDI
USB host for storage and MIDI devices
MicroSD slot
Kensington® lock
CV connections:
4 CV inputs plus Gate In, Trigger In, Clock In, Clock Out
Inputs can be used as modulation sources in the Mod Matrix
Overall:
Sturdy metal case with aluminum knobs
Dimensions: 440mm wide by 305mm depth by 85mm height (including controls)
Weight: 5.4kg
19" rack assembly parts available in near future