ABC MIKROFONÓW- rodzaje mikrofonów

ABC MIKROFONÓW- rodzaje mikrofonów

ABC MIKROFONÓW- rodzaje mikrofonów

Opublikował(a) Redakcja 15 dni temu 239 unikalnych wyświetleń 1 komentarz

Przedstawiamy ABC mikrofonów na przykładzie produktów firmy Sontronics, czyli wszystko co warto wiedzieć o mikrofonach, ich konstrukcji, charakterystykach, filtrach, padach, zasilaniu phantom, efekcie zbliżeniowym, czy o dobrych praktykach użytkowania. Miłej lektury!

Sontronics to brytyjska marka produkująca wysokiej klasy mikrofony. To co wyróżnia tę markę, to pasja do mikrofonów, świetne brzmienie, fakt iż konstrukcje są projektowane i wykonywane w Wielkiej Brytanii oraz dożywotnia gwarancja. Dlatego też korzystanie z mikrofonów Sontronics to dożywotnia satysfakcja!


MIKROFONY POJEMNOŚCIOWE

Niektóre z najczęściej używanych mikrofonów do nagrywania wokali i instrumentów to mikrofony pojemnościowe (znane również jako kondensatorowe), które działają na zasadzie przetwarzania energii fal dźwiękowych na sygnał elektryczny.

W głowicy mikrofonu znajduje się kapsuła, która składa się z przedniej membrany (lub przetwornika) i tylnej płyty z dołączonym przewodem elektrycznym, zwykle pośrodku, ale czasami też na krawędzi.

Membrana jest wykonana jest z bardzo cienkiej folii, zwykle Mylaru, pokrytej warstwą złota. Kiedy ciśnienie dźwięku ze źródła dźwięku dociera do kapsuły, cienka membrana porusza się. Wynikające z tego zmiany wartości elektrycznej lub pojemności są przekazywane przewodem z kapsuły do elektroniki wewnątrz mikrofonu. W tym momencie bardzo słaby sygnał z kapsuły jest wzmacniany przez elementy w wewnętrznym obwodzie mikrofonu.

Mikrofony pojemnościowe są niezwykle czułe, dzięki czemu mogą szybko i dokładnie uchwycić dźwięk. Ich szerokie pasmo przenoszenia umożliwia im tworzenie bardzo naturalnych nagrań, które są wierne oryginalnemu dźwiękowi. Z tych powodów mikrofony pojemnościowe są najczęściej używane w studiach nagraniowych i innych profesjonalnych zastosowaniach, w których absolutna dokładność ma kluczowe znaczenie.

Niektóre mikrofony pojemnościowe wykorzystują dwie kapsuły ustawione tyłem do siebie, aby umożliwić mikrofonowi zbieranie dźwięku z 360° wokół niego. Zmiana sposobu, w jaki połączenie dwóch kapsuł odbiera dźwięk ze wszystkich stron, oznacza, że można zastosować wiele charakterystyk, takich jak dookólna i ósemkowa. Więcej o charakterystykach mikrofonów w dalszej części.

Przykładowe mikrofony pojemnościowe:



MIKROFONY DYNAMICZNE

Kapsuła wewnątrz głowicy mikrofonu dynamicznego również zawiera membranę, ale zamiast montażu na płycie tylnej za pomocą przewodu łączącego, membrana w mikrofonie dynamicznym jest przymocowana do maleńkiej miedzianej cewki umieszczonej w polu magnesu.

Kiedy fale dźwiękowe docierają do membrany, wibruje i dlatego porusza cewkę, tworząc w ten sposób zmienny prąd w polu elektromagnetycznym.

Chociaż cewka jest malutka, jej masa oznacza, że kapsuła w mikrofonie dynamicznym reaguje wolniej niż w mikrofonie pojemnościowym i dlatego nie rejestruje tak wielu subtelnych szczegółów, zwłaszcza w najwyższych i najniższych częstotliwościach.

Niektóre mikrofony dynamiczne wykorzystują magnesy o niskiej sile, co oznacza, że mają słabą czułość i niski poziom wyjściowy, przez co mogą brzmieć nudno. Będziesz także potrzebował dużo dodatkowego wzmocnienia, aby uzyskać użyteczny sygnał. Jednak wszystkie dynamiczne kapsuły mikrofonowe Sontronics wykorzystują magnesy neodymowe o dużej mocy, które poprawiają nie tylko czułość wyjściową, ale także pasmo przenoszenia.

Mikrofony dynamiczne są zwykle bardziej solidne niż mikrofony pojemnościowe lub wstęgowe, dzięki czemu są znacznie mniej podatne na przypadkowe uszkodzenia. Często są zaprojektowane tak, aby zapewniać wysoki poziom sygnału przed wystąpieniem sprzężenia. Te czynniki doprowadziły do tego, że mikrofony dynamiczne są używane do wokali scenicznych i wielu innych zastosowań wzmacniających dźwięk na żywo.

Przykładowe mikrofony dynamiczne:


MIKROFONY WSTĘGOWE

Mikrofon wstęgowy to inny rodzaj mikrofonu dynamicznego, ale zamiast cewki przymocowanej do membrany zawiera mikroskopijnie cienką pofałdowaną aluminiową wstęgę, zawieszoną w polu magnetycznym. Zwykle mikrofon wstęgowy jest otwarty na dźwięk z przodu i z tyłu, dając charakterystykę ósemkową lub dwukierunkową.

Mikrofony wstęgowe mają bardzo specyficzną charakterystykę częstotliwościową bezpośrednio związaną z masą aluminiowej wstęgi i jej niezdolnością do oscylacji przy bardzo wysokich częstotliwościach. W związku z tym pasmo przenoszenia wysokich częstotliwości ma tendencję do wycofywania się dość wcześnie w widmie audio, zwykle około 7 kHz. Ten charakter sprawia, że mikrofony wstęgowe doskonale nadają się do użytku z instrumentami akustycznymi (takimi jak skrzypce lub flet) ze względu na ograniczoną zdolność mikrofonu do odtwarzania wielu częstotliwości otoczenia lub odbitych, zapewniając bardzo autentyczny, „naturalny” efekt.

Mikrofony wstęgowe są szczególnie dobre do nagrywania wzmacniaczy do gitar elektrycznych, ponieważ moc wyjściowa głośników i charakterystyka częstotliwościowa mikrofonu są ściśle dopasowane.

Z biegiem czasu mikrofony wstęgowe zyskały reputację wyjątkowo delikatnych i historycznie nie zaleca się używania ich z bardzo głośnymi lub niskimi źródłami dźwięku. Ich niska czułość i słabe poziomy wyjściowe oznaczały, że do osiągnięcia rozsądnego poziomu wyjściowego wymagane były wysokie poziomy wzmocnienia, co prowadziło do trudności w osiągnięciu odpowiedniego stosunku sygnału do szumu. Jednak mikrofony wstęgowe Sontronics SIGMA 2, DELTA 2 i APOLLO 2 rozwiązują i eliminują te problemy poprzez dodanie 48-woltowego obwodu przedwzmacniającego, co zapewnia im znaczny wzrost czułości i możliwość odtwarzania stabilnych i spójnych wyników bez problemów z szumami mikrofonów wstęgowych.

Aluminiowa wstęga użyta do wykonania każdej kapsuły jest wykonana z jednego z materiałów o najniższej masie, zapewniając zarówno wiodące w swojej klasie pasmo przenoszenia, jak i bardzo wysoką czułość wyjściową. Co więcej, te trzy mikrofony, szczególnie DELTA 2, zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać codzienne użytkowanie zarówno w studiu, jak i na żywo. Należy zauważyć, że sama wstęga, podobnie jak opony w samochodzie, będzie z czasem stopniowo się zużywała, ostatecznie rozciągając się poza użyteczne granice i wymagając niezbędnej wymiany.

Przykładowe mikrofony wstęgowe:


MIKROFONY LAMPOWE

Mikrofon lampowy najczęściej odnosi się do mikrofonu pojemnościowego, który wykorzystuje małą lampę próżniową w swojej elektronice wzmacniającej.

Lampa próżniowa to przestarzały element elektroniczny, który w latach pięćdziesiątych został zastąpiony tranzystorem „półprzewodnikowym”. W porównaniu z przestarzałą lampą tranzystor został opracowany jako znacznie bardziej niezawodne urządzenie, które można było konsekwentnie i dokładnie produkować masowo w ogromnych ilościach. Jednak pomimo ulepszeń i wydajności wprowadzonych przez tranzystor, lampa próżniowa nadal utrzymuje swoje miejsce w sercach wielu audiofili, dzięki pewnym bardzo specyficznym i pewnym niespecyficznym cechom.

Jedną z kluczowych cech lampy próżniowej jest dodanie zniekształceń harmonicznych do sygnału. To nie jest przester typu „heavy metal overdrive”, ale coś bardzo subtelnego, delikatnego i bardzo przyjemnego dla ludzkiego ucha.

Poddane wysokim poziomom ciśnienia akustycznego (SPL) lampy próżniowe wykazują naturalną kompresję, co daje sygnał wyjściowy pełen energii i balansu tonalnego. Często wydaje się, że pasmo przenoszenia niskich częstotliwości brzmi silniej niż wysokie częstotliwości, co prowadzi do opisania mikrofonów lampowych jako „ciepłych”.

Warto zauważyć, że większość kultowych i najbardziej pożądanych studyjnych mikrofonów pojemnościowych w stylu vintage to wszystkie modele lampowe, dlatego nie ma wątpliwości, że istnieje również pewien stopień nostalgii, który nadal wpływa na popularność lampy próżniowej.

Ponieważ lampy próżniowe do działania wymagają zasilaczy wysokonapięciowych, naturalnie zwiększa to poziom „szumu własnego” mikrofonu, co jest bardzo częstym problemem związanym z zabytkowymi mikrofonami lampowymi. Jednak wysokiej jakości nowoczesne obwody elektroniczne, których Sontronics używa zarówno w Arii, jak i Mercurym, są fachowo zaprojektowane, aby zapewnić klasyczne brzmienie lampy próżniowej, ale z minimalnym szumem własnym.

Lampa próżniowa ma skończoną żywotność i będzie wymagała wymiany, jeśli mikrofon zacznie wykazywać szum lub jego reakcja dźwiękowa zmieni się w jakikolwiek sposób, często wskazywaną przez utratę sygnału wyjściowego o niskiej częstotliwości.


#mikrofony Opublikowano w kategorii: AktualnościPoradniki

Komentarze

NoSoS 14 dni temu
STC 20 daje bardzo dynamiczne nagrania