DŹWIĘK W WIDEO

DŹWIĘK W WIDEO

DŹWIĘK W WIDEO

Opublikował(a) Redakcja 10 dni temu 178 unikalnych wyświetleń 2 komentarzy

O ile producenci telefonów, tabletów czy kamer chwalą się rozdzielczością ekranu czy wbudowanego aparatu, o tyle zazwyczaj nie chwalą się jakością wbudowanych mikrofonów. Zazwyczaj nie ma czym. A przecież film to nie tylko obraz, ale i dźwięk, który powinien dorównywać mu jakością

Wszechobecny dostęp do multimediów oraz zmieniające się w bardzo szybkim tempie możliwości produkcyjno-emisyjne materiałów dźwiękowych i filmowych bezpowrotnie zmieniły sposoby publikacji artystycznej twórczości na łamach mediów. O wzroście zainteresowania twórczością muzyczną i filmową świadczy choćby popularność programów telewizyjnych typu talent show takich jak „Voice of Poland”, „Idol” , „X-Factor” czy „Mam talent”. Kolejną przyczyną zmian zachodzących w przemyśle muzyczno-filmowym w ostatnich latach jest łatwa dostępność do profesjonalnego sprzętu nagraniowego. Potwierdzeniem tego jest 20 milionów użytkowników korzystających w Polsce co miesiąc z YouTube’a. Symbolem najciekawszej pośród tych zmian pozostaje amerykański film zatytułowany „Mandarynka” w reżyserii Seana Bakera, który w całości został sfilmowany trzema egzemplarzami iPhone’a 5s. Nie przeszkodziło mu to w zebraniu kilku najważniejszych nagród na festiwalach kina niezależnego, m.in. nagrody Gotham przyznanej przez Independent Filmmaker Project i Independent Spirit Awards. Warto jednak dodać, że oprócz telefonów na planie tego filmu pracował profesjonalny dźwiękowiec z profesjonalnym mikrofonem.

Zazwyczaj podczas robienia filmu nie mamy takich luksusów, bo jesteśmy scenarzystą, operatorem, dźwiękowcem i montażystą w jednym. Mimo to nie trzeba być specjalistą, by zauważyć niezadowalające możliwości komponentów wbudowanych w sprzęt elektroniczny: wbudowanych mikrofonów, malutkich ledwo słyszalnych głośniczków, zintegrowanych kart dźwiękowych itp. Na szczęście rozwiązania przeznaczone dla amatorów mają już bardzo przyzwoite parametry, a ceny nie odstraszają. Mając większe wymagania i nieco większy budżet, można nawet sięgnąć po sprzęt adresowany do profesjonalistów. Jego ceny nie są zniechęcająco wysokie i, co nie mniej ważne, nie wymaga dźwiękowca do obsługi.

Oprócz oczywistych zalet brak dźwiękowca ma jednak pewną wadę. Twórca amator staje przed dylematami, które wcześniej były udziałem jedynie specjalistów w dziedzinie nagrywania dźwięku czy filmu. Najczęstsze pytania po pierwszych próbach to: „Dlaczego ten dźwięk jest taki cichy?” albo „Jak dobrać i zainstalować ten mikrofon, aby dźwięk był najlepiej słyszalny?”. Fundamentalnym jednak pytaniem powinno być: „Co ja właściwie chcę nagrać, w jakim miejscu i w jakich warunkach?”. Po szczegółowym określeniu projektu, jaki chcemy wykonać, możemy zacząć dobierać sprzęt.

Sprzęt rejestrujący dźwięk przy nagraniach wideo bardzo ogólnie możemy podzielić na mikrofony do sprzętu foto i wideo (kamery wideo, aparaty cyfrowe lub lustrzanki) oraz mikrofony do urządzeń mobilnych (telefony, smartfony czy tablety).

Mikrofony do sprzętu foto i wideo

Do najbardziej popularnych i będących zarazem pierwszym krokiem w lepszą jakość dźwięku w nagraniach należą mikrofony RØDE VideoMic GO i RØDE VideoMicro.

RØDE VideoMic GO wyposażony jest w przetwornik zamontowany tak, aby rejestrować dźwięki dochodzące z przodu mikrofonu, redukując pozostałe odgłosy otoczenia. To daje pewność, że źródło dźwięku będzie dobrze odseparowane od hałasów w tle. Zintegrowany uchwyt Rycote Lyre izoluje mikrofon od wstrząsów i wibracji, które mogłyby obniżyć jakość nagrania. VideoMicro to nieduży mikrofon w metalowej obudowie, wyposażony w wysokiej klasy kapsułę pojemnościową o charakterystyce kardioidalnej. Mikrofon zapewnia znakomitej jakości brzmienie nagrań i pasuje do wielu modeli aparatów. Podobnie jak poprzednik to mikrofon kierunkowy, który rejestruje to, co słychać przed kamerą i redukuje niepożądane dźwięki otoczenia spoza kadru. Zapewnia naturalne brzmienie także podczas nagrań w pomieszczeniu. Nie wymaga baterii, ponieważ jest zasilany z kamery (min. 3 V).

Nieco droższym, ale i lepszym rozwiązaniem jest RØDE VideoMic Rycote. To profesjonalny mikrofonem pojemnościowym przeznaczonym do współpracy z konsumenckimi kamerami wideo i profesjonalnymi recorderami. Zintegrowany system shock mount w pełni izoluje kapsułę i elektronikę mikrofonu od wstrząsów i innego rodzaju fizycznych czynników, które mikrofon może zarejestrować w postaci trzasków i różnego rodzaju stuknięć. Jego uniwersalny rozmiar mocowania przy podstawie – gwint 3/8" – ułatwia montaż mikrofonu na tyczce lub statywie. Zasilany jest własnym źródłem, czyli baterią 9 V.

Wymienione wcześniej mikrofony powinny w pełni spełnić nasze oczekiwania, jeśli robimy amatorskie filmy na potrzeby własne czy rodziny. Oczywiście mimo niekomercyjnego podejścia możemy mieć większe wymagania i sięgnąć po zaawansowany sprzęt przeznaczony dla profesjonalistów. Przedstawicielami tej grupy są VideoMic Pro Rycote i VideoMic Pro+. Pierwszy z nich jest pojemnościowym mikrofonem wyposażonym w system antywstrząsowy Rycote Lyre oraz nową kapsułę, która zapewnia jeszcze wyższą czułość i niższe szumy własne. Drugi zapewniaszersze pasmo przenoszenia, wyższy stosunek sygnału do szumu, wyższą czułością i ma baterię litowo-jonową w zestawie.

Kolejne trzy urządzenia to mikrofony stereofoniczne, więc pracują w konfiguracji XY. Służą do pokazania szerokiej panoramy dźwiękowej, która ułatwia widzowi przeniesienie się w miejsce akcji i dzielenie perspektywy z osobą filmującą. RØDE Stereo VideoMic pozwala uchwycić prawdziwą przestrzeń dźwiękową z jednoczesnym wysokim tłumieniem dźwięków niepożądanych i małym poziomem szumów własnych. SVM jest zasilany baterią 9 V, ma wskaźnik stanu baterii, filtr górnoprzepustowy oraz włącznik tłumika PAD -10 dB, dzięki czemu może współpracować z większością kamer zapewniając perfekcyjną kontrolę nagrywanego dźwięku. Mikrofon RØDE Stereo VideoMic Pro Rycote zapewnia kamerzystom możliwość uzyskania wysokiej jakości dźwięku stereo i jest idealny do nagrywania muzyki i uchwycenia nastrojowych odgłosów otoczenia, niezbędnych do stworzenia realistycznej sceny dźwiękowej. Bazuje na parze całkowicie nowych, sparowanych, wysokoczułych kapsuł kardioidalnych 1/2", ustawionych w konfiguracji XY i zapewnia szeroki obraz stereo o naturalnej głębi. Ostatni z serii RØDE Stereo VideoMic X jest stereofonicznym mikrofonem o jakości transmisyjnej. W pełni metalowa konstrukcja zapewnia dużą odporność, przez co urządzenie idealnie nadaje się do regularnego, profesjonalnego wykorzystania. Jest także wyjątkowo odporne na zakłócenia wywoływane przez fale radiowe.

Mikrofony do urządzeń mobilnych

Szybko rozwijającą się grupą są mikrofony do urządzeń mobilnych. Najbardziej popularnym w tej grupie jest RØDE SmartLav+, mikrofon przypinany tzw. krawatowy, zaprojektowany do pracy na planie filmowym, w studiu telewizyjnym i podczas transmisji. Idealnie sprawdzi się w sytuacjach, wymagających wysokiej jakość dźwięku przy zachowaniu dyskretnego omikrofonowania bez konieczności używania dodatkowego skomplikowanego i drogiego sprzętu bezprzewodowego. Podobnym cenowo i jakościowo mikrofonem jest IK Multimedia iRig Mic Lav różniący się od konkurenta dodatkowym gniazdem mini-jack 3,5 mm z przełącznikiem do podłączenia słuchawek (odsłuch nagrywanego materiału) lub do podłączenia dodatkowego mikrofonu.

RØDE VideoMic Me to ultralekki (34 g) mikrofon do smartfonów ze złączem TRRS i wbudowanym gniazdem słuchawkowym. Ma charakterystykę kardioidalną i SPL 140 dB. RØDE Video Mic Me–L w odróżnieniu od poprzednika jest lżejszy o 6 gramów, ma SPL 115 dB i zaopatrzono go w złącze Lightning. Podobnymi parametrami dysponuje IK Multimedia iRig Mic Cast, który jest przenośnym mikrofonem do nagrywania głosu, zaprojektowanym w szczególności do nagrywania podcastów, wywiadów, wykładów, notatek głosowych, przemówień itp. Współpracuje ze smartfonami opartymi pracującymi z systemami iOS i Android. Wbudowane gniazdo słuchawkowe pozwala na monitorowanie nagrań, a dwuzakresowy przełącznik na ustawienie poziomu głośności nagrania. Ta sama firma proponuje również iRig Mic Field – mikrofon pojemnościowy stereo, współpracujący z urządzeniami iOS (iPhone, iPad) o charakterystyce kardioidalnej z przetwornikiem A/C 24 bity/48 kHz, wyposażony w obracane wejście, pokrętło czułości i wyjście słuchawkowe. Ostatnie dwie propozycje mikrofonów do urządzeń mobilnych to iRig Mic i iRig Mic HD2. Pierwszy to mikrofon pojemnościowy, współpracujący z urządzeniami iOS oraz Android ze złączem mini-jack 3,5 mm i wyjściem audio do odsłuchu w czasie rzeczywistym, oraz trzystopniowym przełącznikiem czułości. Drugi jestprzenośnym cyfrowym mikrofonem wielkomembranowym przeznaczonym do iPhone'a, iPada, iPoda Touch, komputerów Mac/PC i urządzeń z Androidem. Wyposażono go w przetwornik 24 bity/96 kHz, regulację czułości z kontrolką LED, wyjście słuchawkowe oraz ministatyw.

Przedstawione modele są tylko propozycją i wskazaniem drogi do dobrego udźwiękowienia filmów. Wybór dowolnego z proponowanych rozwiązań sprawi, że odczujemy wyraźną różnicę. A jak mówi stare powiedzenie mikserów i montażystów, im lepiej na wejściu, tym lepiej na wyjściu. Jednak każdy sam powinien dobrać mikrofon do swoich preferencji, wymagań i oczekiwanej jakości. Przykład wspomnianego na wstępie Seana Bakera świadczy, że filmy kręcone ogólnie dostępnym sprzętem mogą nie tylko być dobre technicznie, ale nawet zbierać nagrody.

Mikrofony do urządzeń foto i wideo

RØDE VideoMicro

Profesjonalny mikrofon do kamer konsumenckich, charakterystyka kardioidalna, SPL 140 dB, ultralekki (42 g), w zestawie osłona przeciwwietrzna, kabel SC2 oraz system przeciwwstrząsowy Rycote Lyre


RØDE VideoMic GO

Profesjonalny mikrofon do kamer konsumenckich, superkardioidalny, SPL 120 dB, zasilanie z gniazda w aparacie/kamerze, waga 73 g, w zestawie osłona przeciwwietrzna oraz system przeciwwstrząsowy Rycote Lyre


RØDE VideoMic Rycote

Profesjonalny mikrofon do kamery, superkardioidalny, standardowe mocowanie, adresowany do kamer konsumenckich, w zestawie osłona przeciwwietrzna WSVM oraz system przeciwwstrząsowy Rycote Lyre


RØDE Stereo VideoMic

Profesjonalny stereofoniczny mikrofon do kamery, standardowe mocowanie, w zestawie osłona przeciwwietrzna „Deadkitten”

RØDE VideoMic Pro Rycote

Profesjonalny mikrofon do kamer konsumenckich oraz DSLR, superkardioidalny, zintegrowany system antywstrząsowy Rycote Lyre, wbudowany High Pass Filter oraz regulacja głośności [-10 dB, 0, +20 dB], zasilanie bateria 9 V, osłona przeciwwietrzna


RØDE Stereo VideoMic Pro Rycote

Profesjonalny stereofoniczny (XY) mikrofon do kamery, zintegrowany system antywstrząsowy Rycote Lyre, 2-poziomowy High Pass Filter, 3-pozycyjny Level Control, zasilanie baterią 9 V (ponad 100 godz.), osłona przeciwwietrzna

RØDE VideoMic Pro+

Profesjonalny mikrofon do kamer konsumenckich oraz DSLR, superkardioidalny, system antywstrząsowy Rycote Lyre, cyfrowe switche High Pass Filter oraz regulacja głośności, zasilanie (wbudowany akumulator LB-1 lub baterie 2x AA), osłona przeciwwietrzna

RØDE Stereo VideoMic X

Profesjonalny mikrofon stereo do kamery jakości broadcast, system antywstrząsowy Rycote Lyre, High Pass Filter, pasmo przenoszenia 40 Hz – 20 kHz, SPL 143 dB, wyjście XLR oraz mini-TRRS, zasilanie bateria 9 V, w zestawie kabel SC2, osłona przeciwwietrzna oraz futerkowa



Mikrofony do urządzeń mobilnych

iRig Mic Cast

Mikrofon pojemnościowy, współpracujący z urządzeniami iOS (iPhone, iPad, iPod Touch) oraz Android, przełącznik czułości Hi-Lo, wyjście słuchawkowe, pracuje podczas rozmowy telefonicznej oraz z aplikacjami VOIP, w zestawie statyw biurkowy


iRig Mic Lav

Mikrofon pojemnościowy typu Lavalier, współpracujący z urządzeniami mobilnymi, charakterystyka dookolna, wyjście słuchawkowe pozwalające na podłączenie drugiego mikrofonu iRig Mic Lav, w zestawie osłona przeciwwietrzna, klips oraz futerał


RØDE VideoMic Me

Profesjonalny mikrofon do smartfonów (złącze TRRS), charakterystyka kardioidalna, SPL 140 dB, ultralekki (34 g), wbudowane gniazdo słuchawkowe, w zestawie ekskluzywna osłona przeciwwietrzna


RØDE SmartLav+

Profesjonalny mikrofon dookolny typu Lavalier, złącze mini-jack stereo TRRS, przewód mikrofonowy wzmocniony Kevlarem, rejestracja audio na smartfonach i tabletach, kompatybilny z systemami Android lub Apple iOS (iPhone, iPad, iPod touch)


iRig Mic

Mikrofon pojemnościowy, współpracujący z urządzeniami iOS oraz Android, złącze do urządzenia mobilnego (TRRS 3,5 mm) z wyjściem audio do odsłuchu w czasie rzeczywistym, 3-stopniowy przełącznik czułości, w zestawie oprogramowanie: VocaLive, AmpliTube oraz iRig Recorder


RØDE VideoMic Me–L

Profesjonalny mikrofon do iPhone’a i iPada (złącze Lightning), charakterystyka kardioidalna, SPL 115 dB, ultralekki (28 g), wbudowane gniazdo słuchawkowe, w zestawie ekskluzywna osłona przeciwwietrzna


iRig Mic Field

Mikrofon pojemnościowy stereo do zastosowań foto/wideo, współpracujący z urządzeniami iOS, charakterystyka kardioidalna, przetwornik A/C 24 bity/48 kHz, niskie szumy własne, wyposażony w obracane wejście, pokrętło gain, wyjście słuchawkowe


iRig Mic HD2

Mikrofon pojemnościowy, współpracujący z urządzeniami iOS, Mac oraz PC, przetwornik 24 bity / 96 kHz, regulacja Gain z kontrolką LED, wyjście słuchawkowe, ministatyw, w zestawie oprogramowanie: Ableton Live Lite, T-RackS, Mic Room, Mic Pack oraz Pro Bundle iRig Recorder



Zobacz też opinie naszych klientów o produktach firmy RODE:


Komentarze

Jan pisanie 9 dni temu
A co myślicie o Saramonic?
Molson 5 dni temu
Saramonic to chyba to samo co BOYA. Szału nie ma ale cenowo za to wygląda ok.