Korg Phase8 – nowy etap w syntezie dźwięku

Korg od kilku lat zapowiadał tajemniczy projekt związany z „syntezą akustyczną”. Pierwsze sygnały pojawiły się podczas targów Superbooth 23, a rok później – w 2024 – zaprezentowano bardziej rozwinięty prototyp. Teraz, podczas Superbooth 25, firma oficjalnie zapowiedziała produkt gotowy do produkcji: Phase8.
To instrument zdecydowanie inny niż wszystkie. Phase8 to syntezator ośmiogłosowy, w którym każda z głosów działa w sposób elektromechaniczny. Zamiast klasycznych oscylatorów czy sampli, źródłem dźwięku są metalowe rezonatory – wymienne i strojenie, które można modulować za pomocą obwiedni, kształtowania fali oraz klasycznej modulacji audio.
Efekt? Instrument, który brzmi jednocześnie melodyjnie i perkusyjnie. Phase8 powstał w berlińskim oddziale Korga, którym kieruje Tatsuya "Tats" Takahashi, znany z niezwykle popularnej serii Volca oraz wielu innych innowacyjnych produktów marki.
Akustyczna synteza w praktyce
Choć Phase8 dopiero co został oficjalnie zaprezentowany, jego prototypy były testowane od dłuższego czasu. Korg udostępnił sześć krótkich nagrań, w których można usłyszeć możliwości instrumentu – każde z nich pochodzi z sesji nagraniowych w berlińskim studiu podczas upalnego lata.
Co ciekawe, każdy prototyp był unikalny – nie tylko pod względem wyglądu, ale przede wszystkim ze względu na dobór rezonatorów, które różniły się barwą i właściwościami dźwiękowymi.
Phase8 oczami twórców prototypów
Iarla postawił na klimat przytulnego studia nagraniowego z lat 50. Jego instrument posiada drewniane panele boczne, mosiężną górę i ciepłe czerwone diody LED. Strojenie ustawiono w skali pentatonicznej molowej, co nadaje instrumentowi melancholijnego i głębokiego charakteru – idealnego zarówno do ambientowych dronów, jak i rytmicznych groove’ów.
Tats, lider projektu, zdecydował się na ręcznie wykonane wykończenia z polerowanego aluminium i oksydowanej stali – coś, czego zwykle nie stosuje w produktach komercyjnych. Jeden z rezonatorów, o nietypowym, „śmiesznym” kształcie, został wybrany wyłącznie dla wyglądu, ale – jak przyznał – uwielbia, jak „chichocze”, gdy się go dotknie.
Lukas postawił na naturalność materiałów i prostotę formy. Do projektu dołożył ilustracje autorstwa wieloletniego współpracownika – Mathieu Dionne’a – które dodają koloru. Strojenie? Mieszanka niskich częstotliwości, kilka dźwięków do akordów i dwa bardziej eksperymentalne kształty do dźwięków perkusyjnych.
Rachel poszła w stronę klasyki: matowa czerń, piaskowane aluminium, panele z mahoniu i czerwone diody LED. Szczególnie upodobała sobie rezonatory w kształcie rybiej ości, które świetnie sprawdzają się w partiach perkusyjnych, oraz tonalne rezonatory idealne do melodii i ambientowych dronów.
Tom chciał połączyć kolor z uniwersalnością. Jego prototyp w odcieniach zieleni i surowej stali emanuje lekkością i elegancją. Rezonatory oparto na skali bluesowej, wzbogaconej o bardziej eksperymentalny kształt – idealne do ciemnych, perkusyjnych sekwencji. Tom często je też rozstraja, by uzyskać jeszcze bardziej „krzywe”, ciekawe brzmienia.
Kyosuke zainspirował się miastem Berlin – jego prototyp utrzymany jest w odcieniach żółci. Korpus, pokrętła i przełączniki wykonano z aluminium o szorstkim wykończeniu, a płyta rezonansowa ma nieregularny, ręcznie rysowany kształt – symbolizujący wolność twórczą.
Nowy rozdział dla Korga
Phase8 nie jest tylko kolejnym syntezatorem – to zupełnie nowe podejście do tworzenia dźwięku. Dzięki fizycznym rezonatorom, użytkownik może eksperymentować z akustyką w zupełnie nowy sposób, łącząc analogową ekspresję z cyfrową kontrolą.
Na ten moment Korg nie podał dokładnej daty premiery Phase8, ale wszystko wskazuje na to, że już niedługo usłyszymy więcej o tym fascynującym instrumencie.
Przeczytaj opinie naszych klientów o produktach firmy KORG:
Brak recenzji spełniających kryteria.
Komentarze
Brak komentarzy