Kontrolery Midi

Kontrolery Midi ADAM

Na początku warto wspomnieć że kontrolery MIIDI nie zawierają żadnych dźwięków. Jest to grupa urządzeń które poprzez połączenie z programem DAW w komputerze bądź innym źródłem dźwięków (syntezatorem, modułem brzmieniowym) pozwala na kontrolowanie brzmień w nich zawartych. Dzieje się to przez wysyłane komunikaty MIDI które informują o wysokości tonu, dynamice, parametrach dźwiękowych. Najprostsze kontrolery pozwalają nam na kontrole samych brzmień, lecz bardziej zaawansowane pozwalają na bardziej rozbudowaną obsługę programu z poziomu fizycznego urządzenia.

Adam jest to niemiecka firma powstała w 1999 roku. Marka zajmuje się produkcją profesjonalnych monitorów studyjnych.


CO TO JEST KONTROLER MIDI?

Kontroler MIDI przyspiesza i sprawia, że praca z muzyką jest jeszcze przyjemniejsza dla muzyka. Daje on jeszcze większą kontrolę nad projektem. Kontroler MIDI umożliwia bezpośrednio z poziomu kontrolera konfigurowanie i edytowanie poszczególnych sekwencji utworów lub ich rytmikę. 

KONTROLER MIDI - PRZEZNACZENIE

Na początku wybierając kontroler MIDI powinniśmy się zastanowić do czego będziemy go wykorzystywać. Istnieje wiele kontrolerów MIDI o różnych właściwościach, co pozwala na znalezienie odpowiedniego narzędzia do wykonywanego gatunku muzyki lub używanego programu DAW. Dzięki temu kontroler MIDI jest przeznaczony zarówno dla doświadczonych i profesjonalnych muzyków, jak i osób początkujących. 

 TYPY KONTROLERÓW MIDI

Kontrolery MIDI dzielimy na kontrolery uniwersalne i kontrolery dedykowane. Na rynku występuje o wiele więcej kontrolerów uniwersalnych niż kontrolerów dedykowanych. Kontroler uniwersalny cechuje się tym, iż współpracuje z dowolnym programem DAW czy też np. syntezatorami hardware. Kontroler dedykowany pracuje tylko z jednym konkretnym programem. Pomimo braku uniwersalności jego zaletą jest to, iż ma on o wiele więcej funkcjonalności.

WYBIERANIE KONTROLERA MIDI – UNIWERSALNY KONTROLER MIDI

Uniwersalny kontroler MIDI obejmuje różne moduły:

  • klawiaturę muzyczną, która jest przeznaczona do typowego wgrywania melodii i akordów
  • pady, które przydadzą się do wbijania partii perkusyjnych
  • pokrętła i suwaki, które umożliwiają kompleksowe obsługiwanie parametrów wirtualnych instrumentów, efektów i miksera
  • przyciski funkcyjne, które umożliwiają uruchamianie nagrania lub zatrzymywanie dźwięku

Wyżej wymienione moduły mogą się łączyć w ramach jednego urządzenia. 

KLAWIATURA MUZYCZNA

Jest to jedna z najważniejszych części w kontrolerze MIDI. Jest ona przeznaczona do wgrywania melodii i akordów. Umożliwia ona artyście improwizacje i tworzenie partii w czasie rzeczywistym. Klawiatury MIDI różnią się od siebie ilością oktaw, dodatkowych funkcji oraz konstrukcją samej klawiatury. Najbardziej popularnym układem jest 25 klawiszy (około 2 oktawy). Jednakże występują też klawiatury z 49, 61 czy 88 klawiszami. Dodatkowo klawisze mogą posiadać klawiaturę ,,syntezatorową’’. Oznacza to, iż za odbijanie przycisku do pozycji wyjściowej odpowiada sprężyna, a akcja klawisza jest prosta. Droższe modele mają klawiaturę ważoną, która wpływa na cenę kontrolera. Akcja klawisza przypomina tę, którą znajdziemy w prawdziwym fortepianie.

Ponadto, jest kilka klawiatur obsługujących standard MPE – Midi Polyphonic Expression. Są to dodatkowe „wymiary” ruchu palca na powierzchni klawisza, które mają wpływ na barwę dźwięku.

PADY

Za pomocą metody finger drumming muzyk ma możliwość wgrywania partii perkusyjnych. Ponadto, umożliwiają także nagrywanie partii opartych na krótkich próbkach dźwiękowych (samplach). Im mocniejszy jest nacisk tym głośniej odtwarzana jest próbka, gdyż pady są czułe na siłę uderzenia (velocity).

POKRĘTŁA I SUWAKI 

Dzięki temu, iż zazwyczaj pokrętła (knoby) i suwaki (fadery) mogą być dowolnie przypisywane (mapowane) do ich wirtualnych odpowiedników w dowolnym programie DAW, umożliwia to stworzenie idealnego dla nas układu sterowania. Jedynym problemem może być synchronizacja pozycji pomiędzy fizycznym elementem (knob, fader), a kontrolowanym parametrem w programie. Jednakże dzięki odpowiednim modułom można sobie z tym poradzić. W przypadku knobów wybierając pokrętła cyfrowe tzw. enkodery mamy dostęp do synchronizacji pomiędzy pozycją fizycznego pokrętła, a jego cyfrowego odpowiednika. Pokazują one swoją pozycję za pomocą diod LED. W przypadku suwaków są to tzw. zmotoryzowane fadery. Posiadają one wbudowane niewielkie silniki umożliwiające zmianę pozycji fizycznego suwaka w momencie zmiany wartości kontrolowanego parametru w programie.

 PRZYCISKI FUNKCYJNE

Przyciski funkcyjne umożliwiają sterowanie odtwarzaniem dźwięku, jego zatrzymywaniem, włączaniem nagrywania etc. (tzw. transportem). Ponadto mogą mieć wbudowane dodatkowe funkcje np. arpeggiator lub sekwencer.

KONTROLERY DEDYKOWANE

 Kontrolery dedykowane są przeznaczone do pracy z konkretnym programem DAW. Wszystkie wbudowane przyciski, moduły i funkcjonalności są zintegrowane ze stylem pracy w konkretnym oprogramowaniu. 

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ZAKUPIE KONTROLERA MIDI?

Wszystkie kontrolery różnią się od siebie wieloma funkcjami. Jeden będzie idealny dla profesjonalnego perkusisty, inny będzie odpowiedni dla osoby zajmującej się tworzeniem liveact-ów z muzyką klubową, a jeszcze inny dla osoby początkującej. Warto wziąć pod uwagę cechy, które posiada, jego rozmiar i wielkość, a tym samym mobilność. 

Warto pamiętać, że nie trzeba się ograniczać do jednego kontrolera MIDI. Popularnym zestawieniem jest kontroler dedykowany i kontroler uniwersalny. 

KONTROLER MIDI – SKLEP MUZYCZNY SUPERSOUND – SPRAWDŹ NASZĄ OFERTĘ

Sklep muzyczny Supersound oferuje profesjonalne kontrolery MIDI do 25, 49, 61 oraz 88 klawiszy, które sprawdzą się zarówno dla profesjonalnych artystów jak i początkujących muzyków.