Najlepsze mikrofony by nagrać gitarę

Niezależnie od tego, czy jest ona akustyczna czy elektryczna, czy jest to studio nagraniowe czy koncert na żywo, podczas omikrofonowania gitary należy wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. W tym poradniku Shure dowiesz się, o czym należy pamiętać podczas wyboru najlepszego mikrofonu do gitary.
Podczas omikrofonowania gitary są niezliczone opcje, po które możesz sięgnąć, aby uchwycić autentyczny dźwięk swojego instrumentu lub ukształtować brzmienie w sposób, jakiego jeszcze nikt nie słyszał. Szukasz rekomendowanych mikrofonów do gitary elektrycznej i akustycznej? Mamy je dla Ciebie!
Od pieczołowicie umieszczanych mikrofonów pojemnościowych, które precyzyjnie przechwytują każdy niuans brzmienia Twojej gitary klasycznej, po niezwykle solidne mikrofony dynamiczne, które są w stanie wytrzymać niesamowitą agresję potężnego wzmacniacza gitarowego – Shure ma mikrofony, które sprostają Twoim oczekiwaniom.
2 znakomite mikrofony do gitary akustycznej:
- PGA81 – Pojemnościowy kardioidalny mikrofon instrumentalny
- SM81 – Pojemnościowy mikrofon instrumentalny
2 świetne mikrofony dla gitary elektrycznej:
- SM57 – Dynamiczny mikrofon instrumentalny
- KSM313/NE – Mikrofon wstęgowy z dwoma brzmieniami
Dynamiczny versus wstęgowy versus pojemnościowy
Trzy typy mikrofonów, które są powszechnie używane do gitar, to: dynamiczne, wstęgowe oraz pojemnościowe. Te wszystkie mikrofony znakomicie działają samodzielnie, ale możemy uzyskać znacznie więcej możliwości, gdy użyjemy ich razem.
Mikrofony dynamiczne
Mikrofony dynamiczne są typowym wyborem do omikrofonowania głośników wzmacniaczy gitar elektrycznych. Są one w stanie wytrzymać bardzo wysokie poziomy ciśnienia akustycznego i przechwytywać wysoką amplitudę dźwięku, co sprawia, że pozwalają one na „wyrównane” rejestrowanie agresywnego źródła dźwięku. Charakterystyka częstotliwościowa mikrofonów dynamicznych jest zawężona, a wyraźne uwypuklenie środkowego pasma świetnie współgra z brzmieniem gitary elektrycznej.
Mikrofony wstęgowe
Mikrofony wstęgowe cechują się znacznie większą głębią brzmienia. Mówiąc inaczej, mikrofony wstęgowe są zwykle ciemniejsze w porównaniu do mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych. Brzmienie mikrofonów wstęgowych jest bardziej gładkie i subtelne dzięki ich zdolności do zmiękczania krawędzi. Sprawiają, że brzmienie gitary jest naturalne, tak jakbyśmy byli w pokoju ze wzmacniaczem.
Krytyczne znaczenie w przypadku tych mikrofonów ma znalezienie tzw. „sweet spot”, czyli optymalnego miejsca przechwytywania dźwięku. Mogą one dostarczyć trochę więcej energii w dolnych i niskich średnich częstotliwościach, czego skutkiem jest bardziej wyraźny i masywny dźwięk. To może już wymagać pewnej korekcji, gdy takie brzmienie gitary umieścimy w już ciasno wypełnionym miksie.
Mikrofony wstęgowe są też dobrą opcją do omikrofonowania kolumn gitarowych.
Mikrofony pojemnościowe
Mikrofony pojemnościowe oferują szerszą charakterystykę częstotliwościową i zapewniają niższy poziom szumów. Te mikrofony można uważać za wyjątkowo precyzyjne i klarowne. Używając tych mikrofonów musimy bardzo uważać, aby ich nie upuścić lub uderzyć, unikać rejestrowania źródeł dźwięku zbyt głośnych dla membrany, a także przechowywania ich w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Ogólnie mówiąc, mikrofony pojemnościowe są lepsze dla gitar akustycznych.
Jak omikrofonować gitarę elektryczną
Gitara akustyczna jest relatywnie małym źródłem dźwięku, tak więc w większości przypadków jeden mikrofon może w zupełności wystarczyć. Większość dźwięku z gitary akustycznej pochodzi z otworu rezonansowego oraz płyty górnej gitary. Umieszczając mikrofon z przodu gitary można poprawić ogólne brzmienie.
Ten dźwięk będzie zmieniał się w zależności od odległości mikrofonu od otworu rezonansowego i kąta jego ustawienia względem płyty górnej gitary. Dźwięk będzie tym głośniejszy z większym udziałem basów, im bliżej otworu rezonansowego będzie mikrofon. Natomiast dźwięk będzie delikatniejszy i słabszy, gdy mikrofon będzie dalej od otworu rezonansowego.
Również wraz ze zmniejszaniem odległości będzie coraz bardziej wyraźny efekt zbliżeniowy i będzie też zwiększać się udział niskich częstotliwości W celu przechwycenia bardziej zrównoważonego dźwięku zalecamy skierowanie mikrofonu w miejsce, w którym pudło rezonansowe łączy się z szyjką.
Pełnowymiarowy mikrofon powinien być umieszczony na statywie, aby łatwiej uzyskać oczekiwany dźwięk. Alternatywnym podejściem jest zamontowanie miniaturowego mikrofonu bezpośrednio na (lub w) gitarze korzystając z odpowiedniego klipsa lub uchwytu. Klips lub uchwyt utrzymuje mikrofon w stałej odległości i zapewnia pełną swobodę poruszania się wykonawcy, co ma szczególne znaczenie w przypadku równoczesnego korzystania z nadajnika bezprzewodowego. W obu przypadkach należy zadbać o takie umiejscowienie i ustawienie mikrofonu, aby nie przeszkadzał on gitarzyście.
Przeczytaj opinie naszych klientów o produktach firmy Shure:
Komentarze
Brak komentarzy