Premiera: Arturia SQ80 V - organiczność cyfrowej syntezy
Premiera: Arturia SQ80 V - organiczność cyfrowej syntezy
Arturia wypuściła SQ80 V, czyli rekreację legendy cyfrowej syntezy lat 80'. Do tego oczywiście masa dodatkowych możliwości, które sprawiają, że pokochasz ten instrument.
Stworzony przez tych samych inżynierów odpowiedzialnych za Commodore 64 – uważany za najlepiej sprzedający się komputer wszech czasów – Ensoniq SQ-80 stawił czoła ostrej konkurencji. Arturia postanowiła przybliżyć ten instrument szerokiej publiczności. Tak powstał nowy SQ80 V.
W momencie premiery oryginału, cyfryzacja syntezatorów sprzętowych była na zaawansowanym etapie. SQ-80 miał jednak sporo do powiedzenia.
Oto syntezator cyfrowy, który oferował pewien stopień ciepła i charakteru, zwykle zarezerwowany dla analogowych odpowiedników; elastyczne sterowanie głosem i modulacją, które nie wymagały 10 000 godzin ćwiczeń z programowania; niemalże stacja robocza, która produkowała bezprecedensową gamę barw pasujących do każdego stylu, bez kosmicznej ceny instrumentów o podobnych możliwościach.
-Cyfrowe możliwości: SQ80 V perfekcyjnie modeluje 8-bitowy chip 5503, dostarczając szeroki wachlarz cyfrowych brzmień, od organicznych i delikatnych po ostre niczym brzytwa
-Analogowy charakter: Cyfrowe oscylatory zderzają się z emulacją analogowego filtra i obwodów wyjściowych. Wszystko dla warczących fal sinusoidalnych, skwierczących harmonicznych i perfekcyjnie niedoskonałych brzmień w lo-fi.
-Eksploruj tysiące możliwych kombinacji fal, transientów instrumentalnych, ukrytych przebiegów i wiele więcej dla ogromnego potencjału sound designerskiego, który znacznie przekracza oryginał.
-Cyfrowa synteza w łatwej formie: Cyfrowe syntezatory były dość trudne do programowania, zarówno jeśli mowa o sprzęcie jak i sofcie. SQ80 V sprowadza wszystko do intuicyjnego interfejsu, dzięki czemu z łatwością możesz korzystać z klasyka!
Przebiegi
Unikalne brzmienie SQ80 V polega na łączeniu i manipulowaniu przebiegami.
Każdemu z 3 oscylatorów można przypisać inny przebieg; SQ80 V łączy klasyczne przebiegi z oryginalnej wbudowanej biblioteki z setkami innych, które Arturia dodała - od znanych po abstrakcyjne. Powstały zakres dźwięków do dyspozycji jest po prostu ogromny; miękkie pady strunowe, mocne basy, industrialna perkusja i wiele więcej...
Warto wspomnieć, że użytkownicy "hackowali" oryginalny software instrumentu i tworzyli nieprzewidywalne tekstury dźwiękowe za pomocą manipulacji kodu. Można powiedzieć, że Arturia również oddaje te możliwości w twoje ręce.
Odcienie analogu
Unikalne brzmienie SQ80 V zaczyna się od 8-bitowych oscylatorów i nieskończonych hybrydowych kombinacji przebiegów. Dopiero kiedy te komponenty zderzają się z emulowanym filtrem analogowym CEM 3379, naprawdę staje się on samowystarczalny. Przetwarzając cyfrowe dźwięki przez emulowany filtr analogowy i wzmacniacz, SQ80 V może wprowadzić organiczne niedoskonałości, chrupiące harmoniczne i namacalne zniekształcenia lo-fi do twoich nowoczesnych miksów.
Warstwa po warstwie
Od bezpośredniości elementów sterujących po estetykę konsoli do gier, SQ80 V jest równie czarujący, ostry i dostępny jak oryginał za swoich czasów. Użyj go w swoim DAW lub jako samodzielny instrument i - całkiem dosłownie - twórz fale.
Co Arturia dodała?
SQ80 V zapewnia idealną równowagę między kultowym klasykiem z lat 80. a nowoczesną stacją roboczą z charakterem.
Aby to osiągnąć, Arturia dodała setki innych kształtów fali i wyposażyła jego architekturę w szereg dodatkowych kreatywnych funkcji – bez uszczerbku dla jego wyraźnego uroku retro:
-Arpeggiator: aprowadzenie arpeggiatora do ciekawego brzmienia SQ80 V umożliwia łatwe wykonanie i tworzenie melodii. Klasyczny komponent ze znanymi kontrolkami, w tym kierunkiem arpu, synchronizacją, zakresem oktawy i holdem. Po prostu go włącz i ciesz się płynnymi dźwiękami lo-fi, które pasują do twojego miksu;
-Unison: SQ80 V oferuje 16-głosową polifonię – dwa razy więcej niż oryginalny instrument sprzętowy – ale Arturia nie mogła się oprzeć dodaniu 8-głosowej opcji unisono. Połącz te oscylatory, aby uzyskać potężne basy, ziarnistą perkusję i ultra-gęste dźwięki leadów;
-Rozproszenie: jeśli chodzi o klasyczne syntezatory i klawisze, prawdziwy urok często tkwi w szczegółach. Arturia poszła o krok dalej niż emulowanie dźwięku i interfejsu SQ-80, wprowadzając dyspersję – co oznacza subtelne wariacje i niespójności w zachowaniu emulowanych obwodów. Żadne dwie nuty nigdy nie będą dokładnie takie same, dając naprawdę niezrównany organiczny dźwięk;
-Rozszerzone obwiednie: aby jeszcze bardziej ukształtować atak, czas trwania i ewolucję twoich dźwięków, wyposażono SQ80 V o 2 dodatkowe tryby obwiedni: DADSR i MSEG. Ten pierwszy dodaje fazę opóźnienia do tradycyjnego ADSR, zapewniając rozłożone uderzenia i interesujące wzory rytmiczne. Ten ostatni jest w pełni konfigurowalnym generatorem funkcji pętli do tworzenia obwiedni na swój własny sposób;
-Mod Mixer: Połącz dowolne 2 źródła modulacji, od obwiedni po elementy sterujące klawiaturą, aby zniekształcać i załamywać swoje patche w interesujący i nieoczekiwany sposób. Dzięki 6 różnym trybom mieszania modulacji, możliwości kombinacji są ogromne - podobnie jak potencjalne wyniki dźwiękowe;
-Kompatybilność z MPE: SQ80 V obsługuje kontrolery kompatybilne z MPE, zapewniając zaawansowaną ekspresję. Twórz dynamiczne patche i tekstury, które mogą reagować na wiele sposobów na jedno naciśnięcie klawisza.
Komentarze
Brak komentarzy